Je immuunsysteem werkt iedere dag hard om je lichaam te beschermen tegen ongewenste indringers. Bacteriën, virussen en schimmels worden bestreden.

Hoe beter wij voor ons immuunsysteem zorgen, hoe beter het zijn werk kan doen. Daarom is het belangrijk om te weten welke zaken je immuunsysteem kunnen verzwakken. In dit artikel lees je 5 belangrijke factoren.

1: Suiker

De overdaad aan suiker die we gemiddeld consumeren heeft veel negatieve effecten. Het vergroot het risico op overgewicht, insulineresistentie, diabetes type 2 en hartziektes. Ook op je immuunsysteem heeft een suikerrijk dieet een negatief effect.

Minder suiker consumeren? Door onderstaande producten te schrappen, maak je een groot verschil.

  • Frisdrank
  • Fruitsap uit pak
  • Gezoete zuivel
  • Koek
  • Snoep
  • Gebak
  • Chocola

2: Te weinig groentes en fruit

We zouden wel wat meer groentes en fruit mogen eten. De meeste Nederlanders halen de richtlijnen namelijk niet, terwijl deze voedingsgroep juist zo belangrijk is.

Ook voor een sterk immuunsysteem is het cruciaal om voldoende groentes en fruit te eten. Het advies is om minimaal 250 gram groentes per dag te eten en twee porties fruit van in totaal zo’n 200 gram.

Het is belangrijk dat je zowel groentes als fruit eet. Ze bevatten namelijk verschillende goede stoffen, waardoor bijvoorbeeld een extra appel niet een deel van je groentes kan vervangen.

3: Slaaptekort

We leren steeds meer over het belang van onze slaap. Een goede nachtrust zorgt er namelijk niet alleen voor dat je jezelf fijner voelt, maar helpt ook om je lichaam gezond te houden.

Als je slaap tekortkomt, verzwakt je immuunsysteem al snel. Ook stijgt het risico op overgewicht, hartziektes en depressie als je niet genoeg slaapt.

Zorg daarom voor voldoende nachtrust. Dit doe je onder andere door:

  • Een vast slaapritme aan te houden
  • Ervoor te zorgen dat het donker en stil is in je slaapkamer
  • Het blauwe licht van beeldschermen te vermijden in het laatste uur voor je gaat slapen
  • Geen cafeïne te drinken na je avondeten
  • Overdag te genieten van het daglicht
  • Stress te beperken

4: Te veel stress

Stress heeft dus invloed op je nachtrust, maar dat is zeker niet de enige reden om het zoveel mogelijk te vermijden.

Stress heeft namelijk een enorme invloed op onze gezondheid. Als je veel stress ervaart, verhoogt dit je risico op hoofdpijn, maagklachten, een hoge bloeddruk en hartproblemen.

Ook je immuunsysteem kan flink onderuit worden gehaald door langdurige stress. De stresshormonen zorgen ervoor dat ongewenste indringers minder effectief worden bestreden. Mensen met chronische stress zijn hierdoor vatbaarder voor bijvoorbeeld griep en verkoudheid.

Probeer stress daarom zoveel mogelijk te beperken. Ga voor jezelf na welke factoren in jouw leven voor stress zorgen. Probeer deze vervolgens te veranderen. Is veranderen niet mogelijk? Zoek dan een manier om beter met deze stressfactoren om te gaan. Soms is alleen je manier van denken veranderen al voldoende om ervoor te zorgen dat de factoren geen stress meer veroorzaken.

Zorg daarnaast ook voor voldoende ontspanning door dingen te ondernemen waar je van geniet, rustmomenten voor jezelf in te plannen en voldoende te bewegen.

5: Te weinig lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging stimuleert je doorbloeding en komt je immuunsysteem ten goede. Hoe lichaamsbeweging onze afweer precies kan versterken, is nog niet helemaal duidelijk. Sommige onderzoekers denken dat het te maken heeft met het verminderen van stress, maar het kan ook verklaard worden doordat lichaamsbeweging voor veranderingen in je antilichamen en witte bloedcellen zorgt.

Wat de verklaring ook is, meer bewegen is gezond. 30 minuten per dag is een goede richtlijn. Je hoeft zeker niet per se de sportschool in. Een stevige wandeling van een half uurtje is ook prima.

In het kort

Ons immuunsysteem is complex en wordt door veel factoren beïnvloed. Suiker, slaaptekort en stress hebben een negatief effect. Lichaamsbeweging en het eten van voldoende groentes en fruit helpen juist om je afweer te versterken.

Bronnen: Malik VS, Pan A, Willett WC, Hu FB, Am J Clin Nutr, 2013. He FJ, Nowson CA, Lucas M, MacGregor GA, Journal of human hypertension, 2007. Farvid MS, Chen WY, Rosner BA, Tamimi RM, Willett WC, Eliassen AH, International journal of cancer, 2018.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)