Tegenwoordig brengen kinderen steeds meer tijd door achter beeldschermen en besteden veel minder tijd aan fysieke activiteiten als buiten spelen. Om die reden is het belangrijk om manieren te vinden om ze te motiveren om meer te bewegen. Regelmatige lichaamsbeweging is essentieel voor de gezondheid en de ontwikkeling van kinderen. In dit artikel delen we 5 tips om je kind meer te laten bewegen, zonder dat het als een last voor ze gezien wordt.

Tip 1: Maak bewegen leuk

Uiteraard is een van de beste manieren om je kinderen te motiveren om meer te bewegen het leuk maken van de activiteiten. Kies activiteiten waar ze van genieten, zoals dansen, fietsen, zwemmen of voetballen. Maak er een spelletje van of betrek hun eigen vriendjes en vriendinnetjes erbij. Door bewegen leuk te maken, zullen kinderen eerder geneigd zijn om actief te blijven.

Een handige tool om het bewegen leuker te maken, is een GPS horloge van One2track. Met een GPS horloge kind kunnen kinderen op een veilige manier buitenspelen en bewegen, terwijl ouders via de bijbehorende app de locatie van hun kind in de gaten kunnen houden. Zo kunnen kinderen zelfstandig op avontuur gaan door middel van een ontdekkingstocht en blijven ouders gerust over het feit dat ze veilig zijn.

Tip 2: Maak bewegen onderdeel van de dagelijkse routine

Een sterke maar tamelijk eenvoudige manier om je kinderen meer te laten bewegen, is door het onderdeel te maken van de dagelijkse routine. Maak bijvoorbeeld een vaste tijd op de dag vrij voor een gezamenlijke wandeling of fietstocht. Moedig je kinderen aan om te lopen of fietsen naar school in plaats van met de auto te worden gebracht. Door van het bewegen een gewoonte te maken, zal het makkelijker worden om regelmatig actief te zijn.

Tip 3: Stel doelen en beloningen in

Het mooiste van iets uitvoeren is natuurlijk het behalen van je doelen en het verkrijgen van een beloning hiervoor. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor kinderen. Maak een lijst van activiteiten die je kinderen kunnen doen en stel samen een aantal doelen in, zoals het aantal stappen per dag of de tijd die ze besteden aan buitenspelen. Beloon je kinderen met kleine prijsjes of extra schermtijd als ze deze doelen behalen. Op die manier worden ze gemotiveerd om actief te blijven, aangezien ze er iets moois voor terugkrijgen.

Tip 4: Ga samen bewegen

Als je zelf het goede voorbeeld geeft, stimuleer je je kinderen om hetzelfde te doen. Al beweeg je zelf dus veel, dan zal je kind zich hier snel bij voegen. Ga samen met je kinderen wandelen, fietsen of eventueel een sport beoefenen. Extra motivatie kan nog zijn als zij mogen kiezen wat de activiteit van de dag gaat zijn. Door samen actief te zijn, creëer je een band en motiveer je hen om ook buiten de activiteiten met jou zelfstandig te bewegen.

Tip 5: Maak bewegen een avontuur

Kinderen houden van avontuur en het ontdekken van nieuwe dingen. Maak van bewegen een leuk avontuur door nieuwe routes te verkennen, een speurtocht te organiseren of samen de natuur in te trekken. Door de activiteiten afwisselend en boeiend te houden, blijven kinderen gemotiveerd om meer te bewegen. Ook hebben ze op die manier plezier en hou je ze een tijdje bezig op een gezonde manier.