Het is even geleden… Maar ik ben weer terug! Er werd door jullie gevraagd naar specifieke houdingen die passen bij stress, een dip of bij thuiskomst na een drukke dag op het werk. In dit artikel licht ik 5 yogahoudingen toe die je tot rust kunnen brengen en de stress van je af laten glijden.

In bovenstaande foto zie je mij in de kindhouding.

Ga knielend op je yogamat zitten met je benen tegen elkaar (mijn zwangerschapsbuikje moet er tussen dus ik heb mijn knieën tegenwoordig gespreid). Leun je voorhoofd op de mat en laat je buik rusten op je dijen. Ontspan je schouders door ze te laten zakken en laat je handen rusten op de mat of op je voeten. Blijf hier 4-5 ademhalingen liggen.

Hoe brengt deze houding je tot rust?

Dit is een rustende houding die weinig inspanning vereist en daardoor de spanning die in je lichaam is opgehoopt, verlicht. Dit komt het zenuwstelsel en het lymfestelsel ten goede.

IMG_0798

Hier zie je mij in de brughouding.

Ga op je rug liggen en plaats je voeten achter je billen plat op de grond op heupbreedte. Leg je armen langs je lichaam met je handpalmen naar beneden. Probeer je hakken te raken. Druk je voeten in de grond, en op een inademing til je je heupen op. Houd je knieën gespreid! Kom nog dieper in de houding door je armen onder je rug te leggen en erop te drukken, breng je schouderkoppen naar elkaar toe en til je borst omhoog. Je kunt je heupen proberen nog hoger te tillen door spanning op je benen en billen te zetten. Houd deze houding voor 4-6 ademhalingen vast, en rol je wervelkolom wervel voor wervel af op een uitademing.

Hoe brengt deze houding je tot rust?

Je rekt je rug en je benen lichtjes. De houding vermindert angst, vermoeidheid, rugpijn, hoofdpijn en slapeloosheid.

IMG_0801

Hier zie je mij in de vooroverbuiging.

Buig vanuit een lange stretch met je handen naar de lucht reikend op een uitademing voorover en laat je knieën zakken zodat je handen plat op de grond kunnen komen. Breng je buik naar je bovenbenen en je hoofd naar je knieën. Je voelt dat je rug zich rekt. Strek je benen en duw je stuitje en heupen de lucht in. Kijk wat goed voelt. Zoals je ziet kan ik met gestrekte benen mijn handen niet plat op de grond houden (hele korte hamstrings) en ben ik nogal kortademig nu ik een baby op komst tegen mijn dijen aan duw dus ik probeer toch de stretch in mijn rug te krijgen door wat verder naar voren te kijken. Houd deze houding 4-6 ademhalingen vast, buig je knieën en kom op een inademing weer omhoog en strek je handen weer de lucht in.

Hoe brengt deze houding je tot rust?

In deze houding rek je je heupen, dijen en hamstrings. Het vermindert stress, vermoeidheid en milde depressie. Je hart zit in deze houding hoger dan je hoofd, dus het is een inversie. Dat wil zeggen dat je bloedcirculatie niet omhoog hoeft gepompt te worden naar je hart. Dit kost het lichaam minder energie en er gaat meer zuurstof en bloed naar je hoofd.

IMG_0804

Hier zie je mij in de adelaar.

Sta op je mat met je armen langs je zij. Buig je knieën en terwijl je op je rechtervoet balanceert breng je je linkerknie over je rechterknie, krul je voet vast achter je rechterkuit. Strek je armen naar voren en breng je linkerarm onder je rechterarm. Buig je elbogen en til je onderarmen op, vouw je handen samen. Span je buik- en bekkenbodemspieren aan, breng je armen en je borst omhoog en houd je heupen op dezelfde hoogte. Deze houding kun je een minuut aanhouden. Unwrap yourself! En doe hem ook nog eens met je rechterbeen over je linkerbeen en je rechterarm onder je linkerarm.

Hoe brengt deze houding je tot rust?

Door de aandacht die deze houding van je vergt (alle spieren die je aan moet spannen, de balans die je moet houden, welke arm moet nou over welke heen) kun je afgeleid worden van alle stress. Dit is een krachtige houding die spanning uit je schouders, benen en rug wegneemt.

IMG_0810

Hier zie je mij in de gebroken kaars.

Zet je heupen tegen de muur aan, strek je benen en ga met je rug op de grond liggen. Leg eventueel een kussentje onder je heiligbeen. Houd je billen zo dicht mogelijk tegen de muur aan. Hier kun je zo’n 5 minuten in blijven liggen. Laat je armen waar jij dat fijn vindt. Je kunt ze spreiden, boven je hoofd strekken. Je zult steeds meer ontspannen. Buig je knieën en rol op je zij om eruit te komen.

Hoe brengt deze houding je tot rust?

Deze houding vermindert stress en vernieuwt het bloed in je hartstreek.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan! Laat me weten wat je er van vindt en wat jij de volgende keer wilt weten over yoga.

Wat de foto’s betreft: sommige yogahoudingen, daar kom je in een 10 seconden timer voor een foto niet zo diep in als je zou willen voor het perfecte plaatje. Toch hoop ik dat ze jullie een goed idee geven samen met de omschrijvingen van hoe de houdingen uit te voeren.

Volg Debby op Facebook | Twitter | Instagram |

Social

Debby

Blogt maandelijks over yoga en alles wat daarbij komt kijken. Blogger op BohemianDreams.nl, de wereld is haar knapzak | Hispaniste afgestudeerd in Interculturele Communicatie | yoga | meditatie | taal | reizen | leven vanuit je hart | kunst | yogadocente
Social