Hoe gaat het met jouw goede voornemens? Wil je een gezonde(re) levensstijl? En op zoek naar tips om dit  echt vol te houden? En niet weer te stoppen na twee weken. Lees dan snel verder.

Een gezonde levensstijl gaat namelijk niet over het roer in 1 keer omgooien maar om dagelijkse kleine gewoontes aan te passen.

Meten is weten 

Waar sta je nu? En waar wil je naar toe? De Medisana BS 650 helpt mij hierbij. Het is een mega fijne weegschaal die je uiteraard inzicht geeft in je gewicht maar je ook meer informatie geeft over jouw BMI , vochtgehalte, botmassa, spiermassa, vetpercentage, caloriebehoefte en hartslag. Echt een lichaamsanalyse dus. Dit gaat via een handige app. Zeker nu de sportscholen dicht zijn vind ik het een superfijn en handig hulpmiddel. Je kunt 8 gebruikersprofielen instellen die de voortgang van meerder mensen bijhoudt. Hoe handig is dat? De app maakt mooie grafiekjes aan en je kunt dit handig tracken. Zo weet ik waar ik nu sta.

Focus niet op gewicht

Misschien ben je geneigd om je je te focussen op je gewicht. Maar je gezondheid is echt meer dan dat. Ga daarom niet dagelijks op een weegschaal staan. Dit is echt totaal nutteloos. Natuurlijk zegt je gewicht iets maar je gewicht kan altijd schommelen. Daarnaast vind ik het zelf veel interessanter om naar mijn spiermassa te kijken. Ik wil juist fitter worden en meer sporten. Ik sta daarom 1x per week op de Medisana BS 650.  Zo zie ik wat mijn vetpercentage en mijn spiermassa is. Voor mij is dit veel interessantere informatie. Ik hou dit 1x per week bij.

Gezonde levensstijl

Elke dag een beetje

Maak het klein! Je bent misschien geneigd om met alles aan de slag te gaan.  De kans is dan groot dat je er dan ook weer mee stopt. Wil je meer bewegen? Focus je daar elke dag op. Dit kan een work-out van 10 minuten per dag zijn of een extra rondje wandelen tijdens je lunchpauze. Maar zorg dat je dit elke dag doet, dan gaat het in je systeem zitten en wordt het een goede dagelijks gewoonte. Dit werkt veel beter dan 2x per week een work-out doen van 1,5 uur. En er daarna na twee weken weer mee stoppen.

Geef aandacht aan wat je wel wilt bereiken

Focus je vooral op wat je wel wilt. Ik wil dagelijks 3 stuks fruit eten. Klinkt toch veel fijner dan ik mag geen snoep meer eten? Ga jezelf niks verbieden. Dan wordt de verleiding naar junkfood alleen maar groter. Het gaat om gezonde dagelijkse gewoontes. Het is is een levensstijl en niet een crashdieet. En natuurlijk kun je ook af en toe een koekje of chips eten. Eet dit dan omdat je daar zin in hebt.

Gezonde levensstijl

Doe het voor jezelf!

En niet omdat iemand anders dat wilt of omdat je een bepaald schoonheidsideaal wilt nastreven. Ga gezonder leven omdat jij dat zelf wilt. Op deze manier weet je waar je het voor doet en zal je minder snel terugvallen in oude gewoontes. Het kan wel handig zijn om je voornemens met iemand te delen, zodat je ook steun kunt krijgen voor je nieuwe doelen.

Zorg goed voor jezelf! Juist nu. Hopelijk heb je wat aan deze tips. En mocht je verder nog vragen hebben over een gezonde levensstijl kun je mij altijd een berichtje sturen.

*Deze blog is geschreven in samenwerking met Coolblue