Lijnzaad is een goed voorbeeld van klein maar krachtig. Deze kleine zaadjes zitten namelijk bomvol voedingsstoffen en hebben enorme gezondheidsvoordelen. Wat dan allemaal? Je leest het hieronder!

1: Vezelrijk

We eten gemiddeld (veel) te weinig vezels. Ontzettend zonde, want voedingsvezels zijn juist zo belangrijk voor onze gezondheid. Zo belangrijk dat ze al hun eigen artikel hebben.

Lijnzaad is een goede manier om je vezelinname te verhogen. Het bevat zowel oplosbare als onoplosbare vezels.

Deze vezels dragen onder andere bij aan:
• Een regelmatige en gezonde stoelgang
• Het voorkomen van obstipatie
• Een gezonde darmflora
• Een stabiele bloedsuikerspiegel

2: Goede bron van omega 3

Lijnzaadjes zijn een van de beste plantaardige bronnen van omega 3-vetzuren in de vorm van ALA (alfa-linoleenzuur). Je lichaam kan dit vetzuur niet zelf aanmaken, dus je moet het uit je voeding halen.

Omega 3 hebben we hard nodig om onze huid, hersenen en celmembranen gezond te houden. Ook voor het voorkomen van ontstekingen en voor een optimaal immuunsysteem is het belangrijk dat je voldoende omega 3 binnenkrijgt.

Daarnaast zijn er tal van onderzoeken, zowel onder dieren als onder mensen, die aantonen dat het eten van ALA helpt om je hart en bloedvaten gezond te houden.

Zo bleek uit een grote review van 27 onderzoeken, met in totaal meer dan 250,000 mensen, dat ALA gelinkt kon worden aan een 14% lager risico op hartziektes.

3: Rijk aan magnesium

Lijnzaad bevat verschillende mineralen, waaronder magnesium. Magnesium heeft een enorm grote invloed op onze gezondheid.

Veel mensen hebben helaas een tekort aan dit mineraal en dit kan onder andere zorgen voor hoofdpijn, onverklaarbare vermoeidheid, spierzwakte, hartritmestoornissen en angstgevoelens.

Redenen genoeg dus om ervoor te zorgen dat je genoeg magnesium binnenkrijgt. Voor vrouwen is er nog een extra reden: magnesium kan helpen om verschillende menstruatieklachten te verlichten, waaronder stemmingswisselingen, hoofdpijn en het vasthouden van overtollig vocht.

4: Mogelijk lager risico op kanker

Lijnzaad is uitzonderlijk rijk aan lignanen. Dit is een plantenstofje dat als een sterke antioxidant werkt en dat kan helpen om het risico op kanker te verlagen.

Uit een Canadees onderzoek onder meer dan 6000 vrouwen bleek bijvoorbeeld dat degenen die lijnzaad aten, een 18% kleinere kans op borstkanker hadden.

Ook mannen profiteren waarschijnlijk van de kankerremmende werking. Er zijn namelijk aanwijzingen dat lijnzaad ook het risico op prostaatkanker kan verkleinen. Daarnaast wordt gedacht dat het kan bijdragen aan het voorkomen van darm- en huidkanker.

De resultaten zijn tot nu toe zeker veelbelovend, maar er zijn nog meer onderzoeken nodig om erachter te komen welke invloed lijnzaad precies op kanker heeft.

5: Bron van hoogwaardige eiwitten

Lijnzaad bevat hoogwaardige eiwitten. Dat maakt het een goede plantaardige eiwitbron. Niet alle eiwitten zijn namelijk hetzelfde.

Eiwitten zijn opgebouwd uit verschillende losse “bouwblokjes” die aminozuren worden genoemd. De samenstelling van aminozuren verschilt per eiwitbron. Als een eiwit alle aminozuren bevat die ons lichaam nodig heeft, noemen we het een hoogwaardig eiwit.

Eiwitten komen voor in iedere cel van ons lichaam. Ze zijn dus erg belangrijk. We hebben ze onder andere nodig voor gezonde botten en haren, het aanmaken van hormonen en het behouden van onze spieren.

6: Slank lichaam

Heb je moeite met afslanken omdat je vaak trek hebt? Of moet je er moeite voor doen om niet te veel aan te komen? Ook hierbij komt lijnzaad goed van pas. Lijnzaad kan namelijk helpen om eetlust en hongergevoelens te verminderen.

Waarschijnlijk is dit vooral te danken aan het feit dat lijnzaad zo vezelrijk is. Vezelrijk eten wordt namelijk langzamer verteerd in je maag, waardoor je langer vol zit. Ook de eiwitten kunnen hieraan bijdragen.

In het kort

Lijnzaadjes zijn klein, maar ontzettend krachtig. Ze zijn een goede bron van vezels, omega 3, eiwitten en magnesium.

Lijnzaad draagt onder andere bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel, een gezond hart en vaatstelsel en gezonde darmen. Ook kan lijnzaad je helpen bij het afslanken en verlaagt het mogelijk je risico op kanker.

Lijnzaad - www.puursuzanne.nl

Bronnen: Francis AA, Deniset JF, Austria JA, LaValleé RK, Maddaford GG, Hedley TE, Dibrov E, Pierce GN, Am J Physiol Heart Circ Physiol, 2011. Pan A, Chen M, Chowdhury R, Wu JH, Sun Q, Campos H, Mozaffarian D, Hu FB, Am J Clin Nutr, 2012. Lowcock EC, Cotterchio M, Boucher BA, Cancer Causes Control, 2013. Ibrügger S, Kristensen M, Mikkelsen MS, As

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.