Na de feestmaand december heb je besloten om weer aan de slag met een gezonde levensstijl. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze echt volhoudt? Ga voor stappen die bij je passen en maak de stappen ook niet te groot voor jezelf. Als je de dingen te groot maakt is het vaak lastiger vol te houden. Zorg voor kleine aanpassingen in je dagelijkse routines. Wat zijn jouw goede voornemens? En hoe houd jij ze vol?

Plantaardig eten

Vaker kiezen voor plantaardig eten is een heel goed idee. Het is namelijk beter voor je eigen gezondheid en het is ook nog eens gunstig voor het milieu. Plantaardige producten hebben namelijk over het algemeen een lagere impact op onze aarde.

Is vaker plantaardig eten ook één van jouw goede voornemens? Plantaardig eten betekent niet alles of niets. Je kunt er prima voor kiezen om twee dagen per week plantaardig te koken. Kijk of je stapje voor stapje een aantal producten die je standaard in huis hebt aan te passen naar plantaardige alternatieven.

Ga voor vega gehakt in jouw favoriete pastagerecht, gebruik in plaats van koemelk het alternatief sojadrink in gerechten. Vervang roomboter door plantaardige vetten. Ik kies zelf voor de Becel Original in de gele fles. Deze is 100% plantaardig en geschikt voor koken, bakken en roerbakken.Plantaardig eten is een leuke ontdekkingsreis. Ga de keuken in en experimenteer met nieuwe gerechten en smaken.

Op zoek naar meer plantaardige recepten? Bestel hier mijn boek met meer dan 70 makkelijke en gezonde plantaardige recepten.

Vaker plantaardig

Meer bewegen

Om fit te blijven is ook bewegen ontzettend belangrijk. Het betekent echt niet dat je 5 keer in de week naar de sportschool hoeft te gaan. Je kunt het ook doen door meer te lopen of wat vaker de fiets te pakken. Wandel een rondje tijdens de lunchpauze, doe je boodschappen met de fiets of ga op de fiets naar je werk. Kijk eens kritisch naar je eigen bewegingspatroon en bedenk hoe je dit kunt aanpassen. Zo wandel ik zelf dagelijks met mijn hond Benja, ga ik 4 keer per week op de fiets naar mijn werk en doe ik mijn boodschappen zoveel mogelijk op de fiets.

Sla je ontbijt niet over

Een goed ontbijt vormt de brandstof om je dag met energie te beginnen. Het is als het ware de kickstart voor je lichaam en brein na een nacht van vasten tijdens de slaap. Verschillende studies tonen aan dat mensen die regelmatig een voedzaam ontbijt nuttigen, over het algemeen beter presteren en meer focus hebben gedurende de ochtenduren.

Ontbijten heeft ook voordelen voor je metabolisme. Door ‘s ochtends te eten, wordt je metabolisme op gang gebracht, wat kan helpen bij gewichtsbeheersing. Bovendien helpt een evenwichtig ontbijt om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, waardoor je minder vatbaar bent voor plotselinge hongeraanvallen en de neiging om ongezonde snacks te grijpen gedurende de dag afneemt.

Kortom, goed ontbijten is niet alleen een aangename start van de dag, maar het legt ook de basis voor een gezond en productief leven. Het is een investering in je gezondheid die je niet moet onderschatten. Het gaan verschillende verhalen rond over wat het beste tijdstip is om te ontbijten. Mijn advies is: luister naar je lijf wanneer je echt trek hebt. Maar zorg ervoor dat je eerste maaltijd goed vullend is. Ga bijvoorbeeld voor een lekkere havermoutpapOf kies voor een yoghurt met fruit en granola. Heb je geen tijd in de ochtend om voor het werk te ontbijten? Neem dan lekker een voedzaam ontbijtje mee en maak deze dan eventueel een avond van te voren al klaar.

Hopelijk heb je wat aan deze tips. En lukt het nu beter om je goede voornemens vol te houden. 

Laatste berichten van Suzanne (alles zien)