Het is misschien wel het mooiste moment van de dag. Je stapt de deur uit en laat je omarmen door een frisse, toch zo prettige bries. Dauw hangt in het gras en er is bijna niemand op straat. De eerste zonnestralen kussen je voorhoofd en jij weet: dit wordt wederom een prachtige tocht. Het zou kunnen dat ik het wat romantiseer maar zo voelt het soms echt; hardlopen in de vroege morgen heeft een bepaalde charme die nooit zal vervelen.

Het fijne aan hardlopen is dat je het altijd en overal kunt doen. Door weer en wind, zomer en winter. Echter vergt hardlopen in de winter wat meer voorbereiding. Om optimaal te blijven presteren en geen last te krijgen van bijvoorbeeld kramp of een flinke verkoudheid, is het belangrijk om je goed te oriënteren betreft een goede hardloopoutfit. Bij het hardlopen draait dit allemaal om lagen en handige accessoires. Om keuzestress, verwarring en een griep te voorkomen geef ik je graag een bondige uitleg over hoe jij het beste de winter doorkomt.  

Die eerste stap buiten de deur kan koud zijn. Velen hebben hierdoor de neiging om een dikke trui aan te trekken. Als je het warmer krijgt tijdens het lopen kun je deze namelijk net zo makkelijk weer uittrekken. Echter is dit niet de beste oplossing. Door een dikke trui ga je snel zweten en wanneer je deze uittrekt tijdens het rennen is het contrast erg groot. Het zweet op je lichaam wordt koud en je bent in no time verkouden. Vandaar dat ik je aanraad om met lagen te werken. Draag liever 3 dunne dan 2 dikke lagen.

Zorg voor goede onderkleding. Onderkleding zit dicht op je lichaam en voert zodoende je zweet af. In de winter is het nog belangrijker om droog te blijven en een goed passend (thermo)shirt kan hierbij helpen. Waait het of heb je het nog steeds niet warm genoeg? Draag er dan een jack overheen. Hardloopjacks zijn namelijk meestal winddicht (check dit even wanneer je er eentje aanschaft). Dit voorkomt tocht.

Heb je warm ondergoed, een (thermo)shirt en een winddicht jack? Maak het dan af met accessoires. Denk aan handschoenen, een muts en eventueel dikkere sokken. Tijdens het hardlopen verlies je veel warmte via je de uiteinden van je lichaam, namelijk je voeten, handen, nek en hoofd. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je deze warm houdt. Ga je rennen in het donker? Zorg er dan voor dat je voor iedereen zichtbaar bent. Reflecterende strepen en lampjes kunnen je daarbij helpen. Zo kun je vol zelfvertrouwen de winter trotseren!

Wat is jouw favoriete sport in de winter? 

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.