Mediteren kun je leren? Ik dacht niet, dat ik het ooit zou kunnen. Ik ben iemand die het moeilijk vindt om te ontspannen en dan gaan stilzitten om te mediteren? Niet, iets wat direct aan mij besteed is. Na, ja dat dacht ik.

Hoe stiller je wordt, hoe meer je kan horen

Maar voor mij is het nu de manier geworden om mijn hoofd leeg te maken en echt rustig te worden. Mijn allereerste ervaring met mediteren was tijdens een stilte en yoga retraite. Ik vond het toen verschrikkelijk. Niet zo heel gek ook, want het begon daar gelijk met één uur per dag. Als je niet gewend bent om stil te zitten en echt niks te doen. Is elke dag één uur mediteren wel heel heftig. Hoe vaker ik het deed hoe “gemakkelijker” het werd maar helemaal mijn ding is het toen niet geworden.

Fulltime bloggen, zorgt er bij mij voor dat ik altijd aan sta. En ik het lastig blijf vinden om mijn rust te pakken. Er is altijd wel wat te doen. Een nieuw recept op de foto zetten, een artikel typen, e-mails beantwoorden, reageren op social media of mijn administratie.

Ik ben vaak onrustig, chaotisch en heb soms echt tijd nodig om even adem te halen. Ik had toen ik een jaar of 16 was veel last van hyperventilatie. Mijn adem zat soms zo ontzettend hoog. Ik kreeg dan last van een druk op mijn borst en een tinteling in mijn arm. Ik schrok me kapot. Ik dacht echt dat mijn hart er mee zou stoppen. Gelukkig kon de dokter mij al snel vertellen dat het hyperventilatie was. En dat ik rustig moest gaan ademhalen. Voor mij werkt het om dan mijn handen op mijn onderbuik te leggen en daar rustig naar toe te ademhalen.

Een curus online mediteren; hoe werkt dat?

Ik heb al heel lang geen last meer gehad van hyperventilatie, maar merk wel dat ik soms nog heel onrustig en chaotisch kan zijn. Ik had echt behoefte aan meer rust in mijn hoofd. Ik heb zelf verschillende meditatie apps geprobeerd maar bleef het toch echt lastig vinden, om er tijd voor te maken en mij echt te ontspannen.

En toen kwam daar Raphaëlle op mijn pad. Zij is geluks- en meditatiecoach. Zij vroeg aan mij of ik het leuk zou vinden om een meditatie cursus bij haar te volgen. En ja, dat leek mij wel wat. Ik volgde bij haar vier weken lang, elke donderdagavond een online meditatie les. De les duurde ruim 1,5 uur.

Je volgt de les via een link die je toegestuurd krijgt, waarmee je kunt inloggen in het programma: Zoom. Met dit programma maak je een videoverbinding met Raphaëlle. De les is in groepsverband. De groep bestaat uit maximaal 10 personen, zodat er voldoende aandacht is voor elke cursist. Tijdens de les zie en hoor je elkaar via de videoverbinding, zo kun je vragen stellen en ervaringen uitwisselen.

Raphaëlle legt tijdens de les uit wat voor verschillende vormen van mediteren er zijn. Daarna ga je ook met deze vormen aan de slag. Tijdens het mediteren zelf, kun je je scherm uitzetten. Dit zorgt ervoor dat je in alle rust de meditatie kunt doen en je niet het gevoel hebt dat je bekeken wordt.

Na iedere les ontvang je een link naar de meditatiemuziek en de ingesproken meditaties, zodat je gedurende de week, de meditaties nog een keer kunt doen. Heel fijn! Ook krijg je wat huiswerk mee.

Ik vind het heel fijn dat Raphaëlle veel voorbeelden uit eigen ervaringen deelt en dat ze zelf ook heel nuchter is. Dit zorgt bij mij voor veel herkenning. Ook heeft ze een hele fijn stem om naar te luisteren.

Mediteren kun je leren - www.puursuzanne.nl
Wat zijn de voordelen van meditatie? 

Meditatie kent verschillende voordelen, waar tijdens de cursus dieper op wordt ingegaan. Maar ben jij op zoek naar:

  • Meer energie
  • Balans tussen werk en privé
  • Minder stress
  • Een betere nachtrust
  • Ontspanning voor lichaam en geest
  • Inspiratie
  • Intuïtieve ontwikkeling
  • Een gelukkiger leven
  • Betere focus

Dan kan de cursus: ” Mediteren kun je je leren” ook  zeker iets voor jou zijn! Meditatie heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen op je gezondheid en je geluksgevoel. Op de website van Toutes La Vie lees je meer over de lesdagen en de inhoud van de cursus.

Wat heeft het mij opgeleverd?

Ik merk dat mijn hoofd rustiger is geworden en minder vol is. Ik ben blij dat ik de cursus heb gevolgd en handvatten heb gekregen om meditatie in mijn dagelijkse leven toe te passen. Hoe doe ik dat nu na de cursus? Ik zit niet elke dag uren op een meditatie kussen. Wat ik wel doe? Ik ga elke in de ochtend in alle rust even 5- 10  minuten op mijn balkon of in mijn woonkamer zitten (gewoon op een stoel) met een kopje thee of koffie. Ik ga zitten in stilte. Geen radio, geen tv en zeker geen telefoon. Echt even niks. Ik leg mezelf hier geen druk op. De ene dag is het wat langer als de andere dag. En soms sla ik het ook weleens een dag over. Ook kan ik soms midden op de dag de behoefte voelen om een bepaalde ademhalingsoefening te doen, deze heb ik geleerd tijdens de cursus. Dit doe ik dan op een stoel, op de bank of op een kussentje. Mediteren is dus absoluut niet zweverig. Iedereen kan het, ook jij!

Wat is jouw ervaring met mediteren?

Volg je mij al via Facebook,Instagram of Pinterest? Ik zou het leuk vinden om jou daar ook te zien. 

Suzanne

Hoofdredacteur
Houdt van: goed en lekker eten | festivals | muziek | chocolade | koffie | dromen | kookt graag met groenten en dan het liefst paprika's | groen is mijn favoriete kleur

Latest posts by Suzanne (see all)