Minder koolhydraten eten wordt steeds populairder. Zeker nu het nieuwe jaar begonnen is, wagen veel mensen weer een poging om zich een koolhydraatarm dieet eigen te maken. Wat is het nut hiervan? En hoe pak je dit het beste aan? We vertellen je het in dit artikel.

Waarom minder koolhydraten eten?

De meest voorkomende reden waarom mensen ervoor kiezen om minder koolhydraten te eten, is dat ze willen afvallen. Het is namelijk bewezen dat een koolhydraatarm dieet een van de effectiefste manieren is om overtollige kilo’s kwijt te raken. En minstens net zo belangrijk: bij een koolhydraatarm dieet heb je een stuk minder of zelfs helemaal geen last van hongergevoelens. Dat is wel zo prettig én het zorgt ervoor dat je je dieet makkelijker volhoudt.

Daarnaast is een koolhydraatarm dieet ook erg nuttig als je last hebt van insulineresistentie of diabetes. Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft als je minder koolhydraten eet. Ook zijn er aanwijzingen dat het minderen met koolhydraten een positief effect kan hebben op je cholesterolwaardes en dat het bijdraagt aan een gezonde bloeddruk.

5 tips om minder koolhydraten te eten

Minder koolhydraten eten is dus zeker een goed idee. Maar hoe pak je dit het beste aan?

1: Ontbijt zonder brood

In de ochtend kan je meteen al een flinke slag maken door geen brood te eten. Brood bevat namelijk een flinke hoeveelheid koolhydraten. Als je erg gehecht bent aan je boterhammen in de ochtend kan dit even wennen zijn, maar er zijn genoeg lekkere (en veel gezondere) alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan:

2: Koolhydraatarme tussendoortjes

Krijg je al trek lang voordat het tijd is om te lunchen? Neem dan een koolhydraatarm tussendoortje. Tussendoortjes die rijk zijn aan eiwitten, gezonde vetten en vezels zijn goede keuzes. Deze verzadigen namelijk goed en als je minder trek hebt, wordt het uiteraard makkelijker om minder koolhydraten te eten.

Enkele gezonde koolhydraatarme tussendoortjes zijn:

  • Handje nootjes of olijven
  • Gekookt eitje
  • (Snack)groentes
  • Een stuk fruit*
  • Schaaltje yoghurt, kwark of hüttenkäse
  • Plakje gerookte kipfilet
  • Gerookte zalm of makreel

*Fruit is erg gezond maar kan wel veel fruitsuikers bevatten. Dit zijn ook koolhydraten. Probeer daarom wat vaker fruit te eten dat relatief weinig suiker bevat. Bijvoorbeeld aardbeien, blauwe bessen, frambozen, kiwi’s, avocado’s of meloen.

Tussendoortjes die je juist beter kan vermijden zijn:

  • Snoep, koek en gebak
  • Vrijwel alle ontbijtrepen en mueslirepen
  • Drinkontbijt
  • Gezoete zuivel

3: Probeer nieuwe recepten uit

Minderen met koolhydraten betekent dat je aardig wat dingen moet laten staan die je waarschijnlijk vaak of graag at. Bijvoorbeeld brood, pasta, pizza of hamburgers. Er zijn echter genoeg vervangers die minstens net zo lekker zijn.

Probeer daarom nieuwe koolhydraatarme recepten uit, zodat het minderen met koolhydraten niet saai wordt en je het makkelijker volhoudt. Wat dacht je bijvoorbeeld van een pizza met een bodem van bloemkool of een lekkere hamburger met alle toppings, maar zonder broodje?

4: Let ook op wat je drinkt

Als je je koolhydraatinname wilt beperken, is het belangrijk om niet alleen te letten op wat je eet, maar ook op wat je drinkt. Door de suikerrijke drankjes die we drinken krijgen we namelijk grote hoeveelheden koolhydraten binnen. Laat frisdrank, gezoete zuiveldrank en vruchtensappen uit pak daarom staan.

5: Ken het verschil tussen simpele en complexe koolhydraten

Als laatste maar zeker niet onbelangrijk: ken het verschil tussen simpele en complexe koolhydraten. Als we het hebben over het minderen met koolhydraten, bedoelen we namelijk vooral simpele koolhydraten. Dit zijn namelijk de “slechte” koolhydraten. Hieronder vallen suiker, witbrood, deegwaren, pasta en noedels.

Complexe koolhydraten zijn juist wel gezond. Deze zijn bijvoorbeeld te vinden in havermout, quinoa, couscous, zoete aardappelen en fruit.

Koolhydraatarm eten is niet moeilijk

Koolhydraatarm eten heeft dus meerdere voordelen voor je gezondheid en hoeft bovendien helemaal niet lastig te zijn. Met enkele aanpassingen in je eetpatroon kan je al een heleboel koolhydraten schrappen. Bijvoorbeeld door minder brood te eten, frisdrank te laten staan en voor koolhydraatarme tussendoortjes te kiezen.

Bronnen: McClernon FJ, Yancy WS Jr, Eberstein JA, Atkins RC, Westman EC, Obesity (Silver Spring), 2007. Stephen B Sondike, Nancy Copperman, Marc S Jacobson, The Journal of Pediatrics, 2003. William S Yancy Jr, Marjorie Foy, Allison M Chalecki, Mary C Vernon, Eric C Westman, Nutrition & Metabolism, 2005.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruiktdoor gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.