Op zoek naar een gezond tussendoortje? Neem een handje noten. Noten zitten namelijk bomvol waardevolle voedingsstoffen. In dit artikel lees je wat ze allemaal voor je gezondheid kunnen betekenen.

1: Goede bron van antioxidanten

Noten zitten bomvol antioxidanten. Die kunnen we goed gebruiken. Antioxidanten neutraliseren namelijk vrije radicalen. Vrije radicalen zijn onstabiele stofjes die je lichaamscellen aanvallen. Hierdoor raken onze lichaamscellen beschadigd en stijgt het risico op vele ziektes. Antioxidanten helpen om dit te voorkomen. Hierdoor helpen ze dus om je lichaam gezond te houden.

2: Rijk aan vezels

Noten zijn ook een zeer goede bron van voedingsvezels. Die kunnen we ook weer goed gebruiken. Vezels dragen namelijk bij aan een gezonde darmflora en stoelgang.

Daarnaast helpen vezels om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Dat is fijn op de korte termijn omdat je met een stabiele bloedsuikerspiegel minder last hebt van energiedipjes. Op de lange termijn heeft het nog grotere voordelen: het helpt om je risico op insulineresistentie en diabetes type 2 te verkleinen.

Daarnaast brengen vezels nog een extra voordeel met zich mee: ze helpen je om slank te blijven. Daar lees je meer over bij punt 6.

3: Gezondere cholesterolwaardes en een gezond hart

Er wordt wel eens gezegd dat vet eten slecht is voor je cholesterol, maar dat is zeker niet altijd waar. Er is veel vet eten dat juist bijdraagt aan gezonde cholesterolwaardes. Noten zijn hier een goed voorbeeld van.

Er zijn twee types cholesterol:
• LDL-cholesterol wat schadelijk kan zijn
• HDL-cholesterol wat helpt om je lichaam gezond te houden

Het eten van noten kan helpen om je LDL-cholesterol te verminderen en je HDL-cholesterol juist te verhogen. Dit levert je een lager risico op hart- en vaatziektes op.

4: Minder ontstekingen

Ontstekingen zijn een manier om je lichaam te beschermen tegen schadelijke binnendringers zoals bacteriën.

Er zijn echter ook ontstekingen die je lichaam niet beschermen, maar juist beschadigen. Dit zijn laaggradige ontstekingen. Je merkt vaak niet direct iets van dit type ontstekingen, maar ze kunnen wel erg schadelijk zijn. Er wordt gedacht dat ze de basis zijn van veel ziektes en chronische klachten.

Noten eten helpt om laaggradige ontstekingen te bestrijden en zo je lichaam gezond te houden.

5: Belangrijk mineraal: magnesium

Noten zijn een goede bron van magnesium. Magnesium is een mineraal dat steeds meer aandacht krijgt. En dat is helemaal terecht. Magnesium is namelijk betrokken bij honderden processen in je lichaam. Bijvoorbeeld bij je spieren, zenuwstelsel en hersenen.

Magnesium draagt onder andere bij aan:
• Het verbeteren van je insulinegevoeligheid
• Het voorkomen van diabetes
• Een gezonde bloeddruk
• Het (aanzienlijk) verminderen van depressieve gevoelens
• Het verminderen van PMS klachten (premenstrueel syndroom)

6: Een gezond gewicht

Noten bevatten veel calorieën, maar toch dragen ze op verschillende manieren bij aan een slank lichaam. De vezels helpen hierbij doordat ze ervoor zorgen dat je jezelf langer verzadigd voelt. Hierdoor sla je ongezonde tussendoortjes makkelijker over en eet je met gemak kleinere porties.

Daarnaast is ook de stabielere bloedsuikerspiegel gunstig voor je gewicht. Zonder pieken in je bloedsuikerspiegel, wordt je vetverbranding namelijk veel makkelijker geactiveerd. Ook sla je met een stabiele bloedsuikerspiegel minder snel vet op.

Het ontbreken van de energiedipjes (die meestal samengaan met dipjes in je bloedsuikerspiegel) maakt afslanken ook makkelijker. Tijdens zulke dipjes krijgen veel mensen namelijk lekkere trek, vooral in zoetigheid.

Verschillende onderzoeken bevestigen het “slankmakende effect” van noten. Bijvoorbeeld een onderzoek onder vrouwen met overgewicht en obesitas. De vrouwen werden verdeeld in twee groepen. Ze kregen hetzelfde dieetschema, maar een van de twee groepen kreeg daarbij 50 gram amandelen per dag. De groep die amandelen kreeg viel aanzienlijk meer af. Niet alleen verloren zij meer kilo’s, ook het verschil in hun tailleomtrek was groter.

Kort samengevat

Noten zijn zeker een gezond tussendoortje. Ze zijn een goede bron van vezels, magnesium en antioxidanten. Ze helpen bij het tegengaan van ontstekingen, het verlagen van je risico op diabetes en het gezond houden van je hart en vaatstelsel.

Daarnaast passen noten ook perfect in een afslankdieet doordat ze goed verzadigen en helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Ook zin gekregen in noten? Probeer dan eens:

noten - www.puursuzanne.nl

Bronnen: Torabian S, Haddad E, Rajaram S, Banta J, Sabaté J, J Hum Nutr Diet, 2009. Sauder KA, McCrea CE, Ulbrecht JS, Kris-Etherton PM, West SG, Metabolism, 2015. Stockler-Pinto MB, Mafra D, Moraes C, Lobo J, Boaventura GT, Farage NE, Silva WS, Cozzolino SF, Malm O, Biol Trace Elem Res, 2014. Abazarfard Z, Salehi M, Keshavarzi S, J Res Med Sci, 2014.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)