De darmen. Al vanaf het begin van mijn studie vind ik dit een van de meest interessante onderwerpen! Voor veel mensen misschien maar een beetje een ongemakkelijk onderwerp, zo’n vies poep producerend, mysterieus orgaan? Maar je darmen doen veel (véél) meer dan poep produceren. De laatste jaren wordt het bijvoorbeeld steeds duidelijker dat er een link is tussen de darmen en, jawel, de hersenen! Lees snel verder voor meer interessante feitjes over je darmen die je nog niet wist..

  1. Je darmen zitten vol met beestjes. Bacteriën om precies te zijn. Dat lijkt misschien een vies idee, maar zonder die bacteriën zou je niet kunnen leven! Sterker nog, je lichaam bestaat voor 90% uit bacteriën en voor maar 10% uit cellen! Eigenlijk zijn we dus gewoon een berg wandelende bacteriën. Edit: op 8 januari 2016 is een nieuw artikel gepubliceerd pp Nature.com (dankjewel Manon!) waaruit blijkt dat het menselijk lichaam voor ongeveer 50% uit bacteriën bestaat i.p.v. 90%. De ratio bacteriën:menselijke cellen zou eerder 1:1 zijn i.p.v. 10:1. Desalniettemin bestaan we dus niet alleen maar uit onze ‘eigen’ cellen! Zo zie je maar dat de inzichten over het menselijk lichaam blijven veranderen, en dat is natuurlijk alleen maar leuk! Maar de bacteriën bevinden zich vooral in je darmen. Dit wordt ook wel de microbiota genoemd. De microbiota is voor iedereen uniek. Er kunnen wel 500-1000 verschillende soorten bacteriën in je darmen zitten, die bij elkaar 1,5 kg wegen! Je zult geen mens in de wereld vinden die precies dezelfde soorten en hoeveelheid bacteriën in zijn darm heeft dan jij. Hoe verder je in de darm komt, des te hoger de dichtheid van bacteriën is. Er zijn goede en minder goede bacteriën. De goede bacteriën helpen je bij veel processen, ze kunnen zelfs vitamines maken zoals vitamine K. Pasgeboren baby’s hebben nog geen eigen microbiota, dit is de reden dat je ze vitamine K druppels moet geven!
  2. Maar liefst 70% van je immuunsysteem bevindt zich in de darm! En dan voornamelijk in de dunne darm. En dat is wel nodig ook, want je wilt niet weten hoeveel potentieel schadelijke sneaky basterds er via je darm naar binnen proberen te komen. De darmen zitten dan wel in je buik, maar ze worden beschouwd als de buitenwereld. Ze vormen namelijk het scheidingsvlak tussen de binnenkant van je lichaam en de buitenkant en dat is bijvoorbeeld niet zo met de lever. Omdat de darmen de ‘toegangspoort’ zijn tot de binnenkant van je lichaam, zit meteen achter die poort het immuunsysteem als bewaker om het gespuis buiten te houden. Dit is ook zo bij je neus en mond. Slim hè?
  3. De oppervlakte van je darmen is maar liefst 150-200 m2! Dit komt omdat je darmen in vele kronkeltjes opgevouwen in je buik zitten en er aan de binnenkant van de darmen twee slimme trucs worden toegepast worden om het oppervlak nog eens te vergroten. In de dunne darm zitten ontelbaar veel mini vingertjes (vili) en in de dikke darm kuiltjes (crypts) Door de vili kunnen er veel voedingsstoffen tegelijkertijd worden opgenomen en door de kuiltjes kun je het grootste gedeelte van het water dat je binnenkrijgt via je eten en drinken weer terug opnemen. Dat valt er namelijk vanzelf in. ;)
  4. In de dunne darm komt maar zelden kanker voor [1][2] Hoor of lees je iets over ‘darmkanker’ dan gaat het in de meestal over dikke darm kanker. De reden waarom dunne darm kanker zoveel zeldzamer is, is niet bekend. Onderzoekers speculeren dat het zou kunnen komen doordat het voedsel redelijk snel door de dunne darm gaat en je darmen ‘te kort’ worden blootgesteld aan eventueel schadelijke stoffen om kanker te kunnen veroorzaken. Het zou ook kunnen komen doordat je complete darmwand ongeveer elke 3 dagen compleet wordt vernieuwd. Jep, dat lees je goed. Elke drie dagen. Ging dat ook maar zo in ons gezicht bij die beginnende lachrimpeltjes, zo rond de 25 ;)
  5. Last but not least: De darmen hebben een directe link met de hersenen via de microbiota! Wist je dat je darmen ook wel de buikhersenen genoemd worden? Die miljoenen beestjes in je darmen communiceren met de hersenen en kunnen hiermee gedrag beïnvloeden. Maar de hersenen beïnvloeden ook weer de microbiota. Dit wordt de Gut-brain-axis genoemd en is heel belangrijk voor je gezondheid [3]. Als je microbiota uit balans is (te weinig goede bacteriën tegenover te veel ‘slechte’), kan dit tot veel verschillende symptomen en ziekten leiden, waaronder zelfs neurologische! [3]. Er wordt ook gedacht dat de microbiota een belangrijke (al dan niet de belangrijkste) rol spelen bij het ontstaan van ziektes zoals IBD (inflammatoire bowel disease) [4]. Ook blijkt er een relatie te zijn tussen de microbiota en angsten en depressie [5]. Fascinerend toch? Die beestjes doen dus een stuk meer dan alleen jouw eten op eten! Op dit moment is de Gut-Brain-axis een hot topic in onderzoeksland, en dat moet ook wel want voordat er genoeg informatie over is om het in de praktijk te gebruiken (bijvoorbeeld bij de behandeling van ziektes) moet er héél véél onderzoek gedaan worden. Hippocrates zei het al: All disease starts in the gut. En gezondheid dus ook ;)

 
Vind jij dit ook zo interessant? Dan heb ik nog een paar leuke boekentips voor je! Je hebt ‘m vast al gelezen maar een erg leerzaam en grappig boek is ‘De Mooie Voedselmachine’ van Giulia Enders. Iets ingewikkelder, maar ook super interessant is het boek ‘De Darm Denkt Mee’ van Klaus-Dietrich Runow. Dit boek gaat dieper in op het effect van bacteriën, schimmels en allergieën op het zenuwstelsel.

Vinden jullie dit soort stukjes leuk? Laat het vooral weten, dan zullen er meer volgen ;)

Veel leesplezier!

Liefs,

Nathalie

Bronnen
1. DiSario, J. A., Burt, R. W., Vargas, H., & McWhorter, W. P. (1994). Small bowel cancer: epidemiological and clinical characteristics from a population-based registry. American Journal of Gastroenterology, 89(5).
2. https://www.kanker.nl/bibliotheek/dunnedarmkanker/wat-is/1513-dunnedarmkanker
3. Cryan, J. F., & O’Mahony, S. M. (2011). The microbiome‐gut‐brain axis: from bowel to behavior. Neurogastroenterology & Motility, 23(3), 187-192.
4. Blaser, M., Bork, P., Fraser, C., Knight, R., & Wang, J. (2013). The microbiome explored: recent insights and future challenges. Nature Reviews Microbiology, 11(3), 213-217.
5. Foster, J. A., & Neufeld, K. A. M. (2013). Gut–brain axis: how the microbiome influences anxiety and depression. Trends in neurosciences, 36(5), 305-312.

Nathalie

Voeding & Gezondheid student aan de universiteit van Wageningen | te volgen via Instagram @nathaliewilmsen |Nathalie's Bites & Pie | Eat clean, stay healthy!

Latest posts by Nathalie (see all)