Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meteen stond te springen toen ik voor het eerst een groene smoothie voor me had. Die gifgroene, smurrie-achtige substantie zag er best angstaanjagend uit (en deed me ook ineens enorm aan een gepureerde Shrek denken). Zelf was ik meer van de smoothies met lekker veel fruit en kokosmelk, totdat mijn moeder en ik een ‘green smoothie’ workshop volgden. Die groene smoothies waren eigenlijk zo slecht nog niet! 


Een groene smoothie is niet een random smoothie die toevallige een beetje groen uit is gevallen, maar een smoothie die bestaat uit 1-2 stuks fruit, 100-200 gram bladgroente en water. Bladgroente kan bijvoorbeeld spinazie of boerenkool zijn en je kunt ook verse kruiden zoals peterselie of munt toevoegen. Mijn favoriete combinatie is 200 g spinazie, 1 mango, ½ ananas, 1 banaan, een glas ver sinaasappelsap en een glas water. Voeg je genoeg zoet fruit toen, dan proef je de spinazie totaal niet! Dat is ook de reden dat ik mijn vader, broer en vriend zo ver heb gekregen om ook af en toe zo’n glaasje te nemen. Want een groen drankje dat naar groente smaakt en zogenaamd gezond is? Dat gaat er waarschijnlijk een stuk minder goed in…Zij willen namelijk best gezond eten, maar dan wel graag net zo lekker als de ongezonde versie a.u.b!


Naast dat groene smoothies gewoon heel lekker zijn, zijn ze ook nog eens goed voor je gezondheid! Toen ik laatst voor een schoolopdracht literatuuronderzoek moest doen naar, jawel, smoothies, kwam ik een aantal interessante wetenschappelijke artikelen tegen over groene smoothies. Gezien de enorme populariteit van deze smoothies de laatste jaren, zijn er ook daadwerkelijk onderzoeken naar uitgevoerd. Vaak wordt er van alles en nog wat geclaimd op sites over gezonde voeding, bijvoorbeeld dat granaatappel helpt bij kankerpreventie en kaneel ontstekingsremmend werkt, zonder ook maar enige onderbouwing. Daarom is het extra leuk dat ik vandaag wél een leuk onderzoek kan laten zien!

smoothie 3

In zowel ontwikkelde landen als ontwikkelingslanden komen mensen vaak niet aan hun dagelijkse hoeveelheid groente en fruit (1). Met groene smoothies is dit probleem gemakkelijk op te lossen! Maeda onderzocht in 2013 het effect van het dagelijks drinken van een groene smoothie gedurende vier weken op verschillende parameters. Er werd onder andere gekeken naar de bloeddruk, middelomtrek, ratio middel/heup en kwaliteit van leven. Bij kwaliteit van leven werd gekeken naar meerdere aspecten die dit beïnvloeden, waaronder voedingspatroon en darmgezondheid (1). De middelomtrek en ratio middel/heup blijken belangrijke voorspellers van het risico op hart- en vaatziekten te zijn (2). Een bredere middelomtrek (meer vetopslag rond de buik) blijkt positief en onafhankelijk gecorreleerd te zijn aan een verhoogde bloeddruk (3). Een verhoogde bloeddruk verhoogt weer de kans op hart- en vaatziekten (4). Uit onderzoek van de World Health Organization blijkt dat de nummer één doodsoorzaak wereldwijd hart- en vaatziekten is! Een gezonde bloeddruk is dus van belang.

Uit de resultaten van de studie van Maede bleek dat de middelomtrek en ratio middel/heup verbeteringen lieten zien. Oftewel, de proefpersonen zijn wat gewicht verloren. Een verklaring hiervoor kan zijn dat door het verzadigende effect van de vezels in de smoothie, de proefpersonen langer vol zaten en daardoor gedurende de dag minder aten (1). Ook de darmgezondheid en het voedingspatroon gingen de goede kant op. De bloeddruk bleek niet significant verlaagd te zijn. De resultaten uit deze studie laten dus zien dat groene smoothies
positieve gezondheidseffecten kunnen hebben. Maar, dit onderzoek was slechts een klein onderzoek. Negenentwintig proefpersonen is een relatief klein aantal. Beter bewijs volgt uit experimentele studies waaraan liefst honderden tot duizenden proefpersonen deelnemen.

Deze resultaten kunnen dus gezien worden als een stapje in de goeie richting wat betreft het aantonen van positieve gezondheidseffecten van groene smoothies. Meer onderzoek is nodig om grotere, significante effecten aan te tonen. Dit is namelijk niet gemakkelijk in studies met weinig proefpersonen. Maar ik denk dat meer onderzoek naar groene smoothies snel zal volgen!

Nog even de voordelen van groene smoothies op een rijtje:
  • ze bevatten veel vezels, omdat je alles van het stuk fruit gebruikt en niet alleen het sap en daardoor ook verzadigend (probeer maar eens twee glazen achter elkaar weg te drinken…)
  • groene smoothies zijn makkelijk te maken en snel klaar
  • ze bevatten je dagelijkse portie fruit
  • en als je een beetje je best doet ook je dagelijkse portie groente! (wat natuurlijk niet betekent dat je de rest van de dag geen groente meer hoeft te eten, sneaky basterds)
  • het dagelijks drinken van een groene smoothie kan voordelig zijn voor je middelomtrek, ratio middel/heup en darmgezondheid!

 

Liefs, Nathalie

Referentielijst

  1. Maeda, E. (2013). The Effects of Green Smoothie Consumption on Blood Pressure and Health-Related Quality of Life: A Randomized Controlled Trial.
  2. Dobbelsteyn, C. J., Joffres, M. R., MacLean, D. R., & Flowerdew, G. (2001). A comparative evaluation of waist circumference, waist-to-hip ratio and body mass index as indicators of cardiovascular risk factors. The Canadian Heart Health Surveys. International journal of obesity and related metabolic disorders: journal of the International Association for the Study of Obesity, 25(5), 652-661.
  3. Siani, A., Cappuccio, F. P., Barba, G., Trevisan, M., Farinaro, E., Iacone, R., … & Strazzullo, P. (2002). The relationship of waist circumference to blood pressure: the Olivetti Heart Study. American journal of hypertension, 15(9), 780-786.
  4. Lawes, C. M., Vander Hoorn, S., & Rodgers, A. (2008). Global burden of blood-pressure-related disease, 2001. The Lancet, 371(9623), 1513-1518

Nathalie

Voeding & Gezondheid student aan de universiteit van Wageningen | te volgen via Instagram @nathaliewilmsen |Nathalie's Bites & Pie | Eat clean, stay healthy!

Latest posts by Nathalie (see all)