Dit is een gastblog geschreven door Stefanie:

Een eeuwige trek in lekker eten, foodblogger en een baan in de culinaire wereld. Toch lukt het mij beter dan ooit om niet dicht te groeien en aan te komen. En dat zonder gek dieet. Benieuwd hoe ik dat voor elkaar krijg? Lees dan snel verder.

Food is always on my mind. Zodra ik wakker word is het eerste waar ik aan denk, ‘wat ga ik ontbijten.’ Of nee eigenlijk het tweede. Als eerste wil ik koffie. Ik denk al dagen voor het weekend na wat ik voor lekkers deze keer weer maak, als ik uit eten ga check ik al zo vaak de menukaart dat ik hem bijna uit mijn hoofd ken en bijzondere gebeurtenissen herinner ik vaak aan de hand van wat ik gegeten heb. Dat hele denken aan eten en er mee bezig zijn is alleen maar meer geworden sinds ik de trotse eigenaar ben van mijn blog Little Spoon.

De laatste jaren eet ik gezonder en bewuster. Dat heeft natuurlijk een positief op mijn gewicht. Ik keek toevallig laatst foto’s van een vakantie naar Indonesië uit 2013 en eerlijk is eerlijk, dat was best confronterend. Ruim tien kilo meer lijf. Ik ben maar een kleintje, net 1.62m, dus die tien kilo valt gewoon goed op. Ondanks dat eten nu nog een belangrijkere rol in mijn leven heeft, lukt me als nooit te voren om op gewicht te blijven, wat strakker in mijn vel te zitten en zelfs wat af te vallen. Eten waar ik zin in heb en toch afvallen. Klinkt goed hè? Zo moeilijk is het eigenlijk niet, maar uiteindelijk duurde het bij mij ook ongeveer mijn hele leven voor ik door had hoe het bij mijn lijf werkt.

Ik geloof niet in afslankpillen en speciale diëten. En weet je waarom niet? Ik heb het allemaal zelf ooit wel eens geprobeerd en uiteindelijk nooit met het gewenste of beter nog, het gehoopte resultaat. Dat ligt ongetwijfeld ook wel een klein beetje mij mezelf. Een nieuw dieet begon ik altijd vol goede moed. De verhalen op internet of in de brochures beloofden gouden bergen in de vorm van slobberende broeken en ruimer zittende tops. Naïef natuurlijk om dit te geloven. Oké, het kan dat je met het ziekenhuisdieet afvalt, maar zodra je weer normaal eet is het gedaan en verdwijnt de slankere jij gewoon weer.

Jarenlang heb ik punten of calorieën geteld. Gek werd ik ervan. Ik vertel je hoe dat ging. Altijd een klein notitieboekje in mijn tas waarin ik alles noteerde. Nou oké daar ging het al mis. Want dat begint goed op dag één of bij maaltijd één. Daarna vergat ik maaltijden op te schrijven of deed het allemaal net even wat gunstiger voor dan het uiteindelijk was. Dat ene koekje, die hapjes uit de pan, oh en niet te vergeten dat snoepje wat ik in mijn mond stopte bij de drogisterij. Tja en dan ben je jezelf natuurlijk gewoon een partijtje voor de gek aan het houden. Mijn trainer op de sportschool zei wel eens: ‘als je elke keer hier in de sportschool na het sporten dat dropje in je mond stopt en het er niet af sport kom je per jaar zo een paar kilo aan.Aj, pijnlijk moment, terwijl je net de laatste stukjes drop inslikt.

Maar goed dat hele tellen van punten en calorieën. Ik krijg het spontaan weer benauwd als ik bedenk dat ik dat moet doen. Toen ik net op mezelf woonde ging dat vaak zo. Ontbijt en lunch gingen goed. Tot ik thuis kwam na een dag op school. Beeld je even in, dat is zo rond 16 uur. Dat vreselijke tijdstip waarop je nog niet je avondeten wil maken en eten, maar wel mega trek hebt in iets. Lees: iets vets, zoets of het liefste iets vets en zoets. In die tijd was ik verslaafd aan pure chocoladehagelslag. Niet zomaar pure hagelslag maar van Callebaut. Dat is zulke lekkere chocolade. Die sloeg ik groot in als ik samen met een vriendinnetje of met mijn moeder boodschappen deed bij Carrefour in België. Ook als student zo’n jaar of tien geleden was ik al een echt foodie. Na schooltijd zette ik een schaaltje op mijn keukenweegschaal, goot er wat van die hemelse hagelslag in en at het zo met een lepeltje op. Tien gram was 1 punt. Dat ik dat ook gewoon nog weet! Vaak kwam het er op neer dat ik alle punten die ik nog over had, versnoepte met deze chocoladetraktatie en ik ‘s avonds groente uit de oven at. Groente was dus nul punten.

Ik kan nog, weet ik het hoeveel anekdotes vertellen uit mijn carrière als afvaller, maar dat doe ik niet. Het punt dat ik wil maken is, dat ik echt ongelukkig werd van zo obsessief met eten bezig zijn. Uiteindelijk was ik nooit blij met het resultaat op de weegschaal en als ik dan wel een beetje blij was liet ik mezelf zo gaan dat die cijfers weer gestaag opliepen.

Dat moet anders dacht ik. Wat voor mij werkt is de magische combinatie van sporten, eten wat je lekker vindt maar met mate. Dit klinkt te cliché voor woorden, I know. Toch is dit de formule die werkt. Sinds ik consistent sport gaat het me allemaal zoveel makkelijk af. En dan niet dat mezelf afmatten op de cardiotoestellen, maar bij de grote mannen een beetje aan de gewichten hangen. Ik vond dat best spannend hoor, maar nu wil ik niet meer anders. Ik eet gewoon wat ik lekker vind. Bak met roomboter, gebruik suiker in baksels en eet graag een bord pasta met Parmezaanse kaas, maar wel met mate. Hoe saai dat ook klinkt. In een week waarin ik veel etentjes heb sport ik een keer extra en eet ik wat lichtere maaltijden.

Ik ben natuurlijk geen deskundige, maar inmiddels wel een ervaren jojo-er die heel blij is eindelijk jojo-er af te zijn. Van mij geen stap voor stap advies om binnen een paar weken een x aantal kilo af te vallen. Wel mijn persoonlijke tips, die het leven van een smulpaap gewoon net wat makkelijker maken.

Nog even op een rijtje:

Tip 1

Bewegen, bewegen en bewegen! Een inkoppertje, maar het is de waarheid. Gebruik de stappenteller die op je telefoon zit, pak de fiets, of zet fijne muziek op en dans een paar nummertjes alsof je in die toffe club staat.

Tip 2

Skip cardio en maak kennis met de wereld van krachttraining. Je wordt sterker, strakker en door extra spiermassa verbrand je ook nog eens in rust meer calorieën. Sounds good right?

Tip 3

Eet wat je echt lekker vindt, maar doe het met mate. Eet je normaal twee boterhammen met margarine en light kaas, maar eet je veel liever vol vette oude kaas en roomboter? Smeer dan één boterham.

Tip 4

Discipline. Gun je zelf soms eens een dag dat je gewoon lekker eet waar je zin in hebt. Ook al ontbijt je dan met M&M’s en lunch je met een saucijzenbroodje. Geniet ervan, maar zorg dat je de dag erna weer back on track bent.

Wat zijn jouw tips om op gewicht te blijven?

Volg Stefanie via haar blog | Facebook & Instagram

 

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)