Neem er een lekker kopje thee bij en ontdek hier wat de gezondheidsvoordelen van groene thee zijn.

1: Houdt je hart en bloedvaten gezond

Hart- en vaatziektes komen erg veel voor. Je risico wordt door allerlei factoren beïnvloed, waaronder je voeding.
Groene thee helpt om je risico aanzienlijk te verkleinen. Dit bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek dat het Journal of Nutrition in 2008 publiceerde. Vrouwen die tijdens het onderzoek groene thee dronken, hadden een 31% lager risico om te overlijden aan een hart- of vaatziekte, in vergelijking met vrouwen die minder dan 1 kopje groene thee per dag dronken. 
Je moet er wel flink voor drinken: dit effect werd gevonden bij 500 ml groene thee per dag.
Dat groene thee zo goed is voor je hart en bloedvaten, komt waarschijnlijk doordat groene thee boordevol antioxidanten zit.
 
In je bloed zitten namelijk verschillende cholesteroldeeltjes. Sommige van deze deeltjes oxideren snel, wat een risicofactor is voor hart- en vaatziektes. De antioxidanten uit groene thee voorkomen het oxideren van de cholesteroldeeltjes, waardoor je risico op hart- en vaatziektes niet stijgt.

2: Geweldige bron van antioxidanten

Groene thee staat wereldwijd bekend als erg antioxidantrijk.
Antioxidanten beschermen je lichaamscellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn moleculen die niet compleet zijn. Ze missen een deeltje en proberen dit missende deeltje van je lichaamscellen te “stelen”. Zo raken je lichaamscellen beschadigd.
 
Antioxidanten geven vrije radicalen het missende deeltje, waardoor ze het niet meer hoeven te stelen en je lichaamscellen intact blijven. Dit helpt om je lichaam gezond te houden.

3: Gezonde hersenen

De antioxidanten zijn onder andere goed voor je hersenen. Onderzoekers hebben aanwijzingen gevonden dat groene thee zelfs zou kunnen helpen om het risico op alzheimer en parkinson aanzienlijk te verlagen.

4: Een slank lichaam

Als je wel eens een kijkje hebt genomen bij afslanksupplementen, ben je vast supplementen met groene thee tegen gekomen. Dit is een erg populair ingrediënt omdat het je metabolisme en je vetverbranding stimuleert.
 
Als je wat kilo’s kwijt wilt of wilt voorkomen dat je aankomt, is het daarom een goed idee om regelmatig een kopje groene thee te drinken. Houd wel in gedachten dat er geen wondermiddeltjes bestaan. Het gaat altijd om je hele eetpatroon.

5: Lager risico op diabetes type 2               

Ook diabetes type 2 komt erg veel voor en het aantal patiënten groeit wereldwijd. Wat je eet en drinkt heeft een grote invloed op je risico op deze aandoening.
Groene thee kan een beschermende factor zijn. Het draagt namelijk bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel en een goede insulinegevoeligheid (bij diabetes type 2 word je steeds minder gevoelig voor insuline).

6: Frisse mond en gezonde tanden

Groene thee helpt om virussen en bacteriën te bestrijden. Zo daalt je risico op infecties.
Ook voor je mond en tanden is dit positief. De stofjes uit groene thee remmen namelijk de groei van een veel voorkomende mondbacterie. Deze bacterie zorgt voor tandplak en draagt bij aan het ontstaan van gaatjes.
 
Daar komt nog eens bij dat groene thee helpt om je adem fris te houden.

7: Langer leven?

Veel groene thee drinken kan mogelijk bijdragen aan een lang leven. Dit bleek uit Japanse onderzoeken.
Bij een onderzoek werden ruim 40.000 Japanners met elkaar vergeleken. Degenen die het meeste groene thee dronken (vijf kopjes per dag of meer) hadden een lager risico om te overlijden tijdens de onderzoeksperiode van elf jaar. Bij vrouwen was dit effect het sterkst.
 
Een soortgelijk resultaat werd gevonden tijdens een onderzoek onder 14.000 oudere Japanners. De ouderen die het meeste groene thee dronken, hadden een 76% lager risico om te overlijden tijdens de onderzoeksperiode van zes jaar.

Kort samengevat

Groene thee is een erg gezond drankje. Veel van de gezondheidsvoordelen zijn te danken aan de antioxidanten die het bevat.
Het helpt onder andere bij het gezond houden van je hart, bloedvaten, hersenen en tanden. Ook kan het bijdragen aan een gezond gewicht en een lager risico op diabetes type 2.
 
Houd hierbij wel altijd in gedachten dat groene thee geen wondermiddeltje is. Je gezondheid wordt niet bepaald door één onderdeel van je eetpatroon, het gaat altijd om het geheel.
 
Wist je dat…
gemberthee ook ontzettend gezond is? In dit artikel vind je een recept dat extra goed voor je is. Er gaat namelijk ook kurkuma in.
 
Bronnen: Shinichi Kuriyama, The Journal of Nutrition, 2008. Michelle C Venables, Carl J Hulston, Hannah R Cox, Asker E Jeukendrup, The American Journal of Clinical Nutrition, 2008. Caruana M, Vassallo N, Adv Exp Med Biol, 2015. Mandel SA, Amit T, Weinreb O, Reznichenko L, Youdim MB, CNS Neurosci Ther, 2008. Weinreb O, Mandel S, Amit T, Youdim MB, J Nutr Biochem, 2004. Steinmann J, Buer J, Pietschmann T, Steinmann E, Br J Pharmacol, 2013. Lodhia P, Yaegaki K, Khakbaznejad A, Imai T, Sato T, Tanaka T, Murata T, Kamoda T, J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo), 2008. Etsuji Suzuki, Takashi Yorifuji, Soshi Takao, Hirokazu Komatsu, Masumi Sugiyamam Toshiki Ohta, Kazuko Ishikawa-Takatam Hiroyuki Doi, Annals of Epidemiology, 2009. Kuriyama S, Shimazu T, Ohmori K, Kikuchi N, Nakaya N, Nishino Y, Tsubono Y, Tsuji I, JAMA, 2006.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.