Wat zijn gezonde tussendoortjes? Ik stelde ook de vraag op Facebook: Wat vinden jullie het lastigste aan gezond(er) eten? Het antwoord wat ik het meeste heb gekregen is: Wat kan ik eten als tussendoortje? Ik was hier toch wel wat verbaasd over omdat ik daar zelf geen moeite mee heb en ik al heel veel recepten heb voor tussendoortjes. Ach zo heeft iedereen zijn eigen uitdaging. Denk vooral niet in beperkingen. Ik merk dat veel mensen als ze aan tussendoortjes denken. Dat ze dan denken aan alle schappen in de supermarkt. Haha nou wees gerust. Ik vind in de tussendoortjes schappen ook niks fatsoenlijks op de doosjes rozijnen en zakjes ongezouten ongebrande nootjes na.

Gezonde tussendoortjes hoe pak je dat aan? 

  • een rijstwafel met pindakaas, een pak rijstwafels en een pot pindakaas staat hier standaard in de keukenkast en ook in mijn la op het werk.
  • een handje ongezouten en ongebrande noten, standaard heb ik altijd walnoten, pecannoten en cashewnoten in huis. Ik heb ook altijd een heel klein bakje met nootjes in mijn tas zitten.
  • doosje rozijnen, handig in geval van nood. Ik heb altijd een paar doosjes in mijn tas zitten.
  • een gekookt ei, ik kook op zondag vaak een aantal eieren en bewaar deze in de koelkast zo heb ik deze op voorraad.
  • een bakje mini paprika’s, komkommer of tomaat, tegenwoordig bij elke supermarkt te koop in handige snackbekertjes
  • een bakje wortels met hummus om in te dippen. Je kunt hier natuurlijk ook andere groenten in dippen.
  • Alle soorten fruit. Ja fruit bevat suiker. Maar fruit bevat ook heel veel goede voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft. Een appel is makkelijk mee te nemen maar ook kun je fruit voorsnijden en in een bakje meenemen.

Zelfgemaakt tussendoortjes: 

Ik maak ook veel tussendoortjes zelf. Bij mij is de zondag meestal bakdag. Ik bak dan regelmatig een lekkere cake. Zo heb ik een aantal dagen een gezond tussendoortje. Ik snijd er elke dag 1 of 2 plakjes af en eet dit dan rond een uur 10 of ‘avonds bij een kopje thee. Een cake kan je ook in folie in plakjes invriezen. Ik heb hieronder een aantal lekkere recepten verzameld. Als je op de groene link klikt ga je naar het recept.

ZOET:

 

HARTIG:

 

 

Voorbereiding is ook hier weer de sleutel tot succes. Doe boodschappen met een lijstje. Zorg dat je de “juiste” dingen in huis hebt en zorg dat als je de deur uit gaat je iets gezond te snoepen hebt in je tas zodat je je niet laat verleiden. Helaas ligt die verleiding overal op de loer.

Wat is jouw favoriete “gezonde” tussendoortje?

Volg je mij al via Facebook of Instagram? Ik zou het leuk vinden om jou daar ook te zien.

 

Suzanne

Hoofdredacteur
Houdt van: goed en lekker eten | festivals | muziek | chocolade | koffie | dromen | kookt graag met groenten en dan het liefst paprika's | groen is mijn favoriete kleur