Suzanne vroeg aan mij of ik het eens leuk zou vinden om iets te schrijven over voeding en hormonen  in relatie tot gezondheid. Natuurlijk hoefde ik hier niet lang over na te denken. Suzanne is namelijk één van mijn grootste inspiratie bronnen geweest, toen ik 3 jaar geleden opzoek was naar wat voeding voor invloed kan hebben op mijn gezondheid. Ik kampte al langer met klachten als buikpijn, menstruatieklachten en bovendien zware vermoeidheid. In mijn zoektocht om dit op een natuurlijke manier aan te pakken, kwam ik terecht bij de ‘foodblog’ van Suzanne. Zo ben ik gaan leren koken zonder pakjes en zakjes.

Ik ben mij steeds meer gaan verdiepen in voeding in relatie tot gezondheid en ben zo de studie hormoonfactor trainer en voedingsdeskundige gaan volgen. Wat een verademing om ineens kennis te hebben wat voeding voor je lichaam en gezondheid kan betekenen.

1 januari 2016. Op deze datum ging mijn eetpatroon radicaal om. Minder suiker, gluten, zuivel, cafeïne en smaakversterkers. Uit eigen ervaring raad ik mensen niet  aan om in één keer je voedingspatroon om te gooien, maar in fases van totaal 3 a 4 weken. Ik  had namelijk best veel afkick- en ontgiftings  verschijnselen, zoals een enorme behoefte aan cafeïne, was erg moe en stonk aan alle kanten. Na 3 weken  verdwenen gelukkig deze afkick verschijnselen en werden mijn klachten een stuk minder. Mijn buikpijn en menstruatieklachten verdwenen zelfs. Naast voeding heb ik aan mijn persoonlijke ontwikkeling gewerkt met behulp van een stress coach, ontspannings- en ademhalingstechnieken om beter leren om gaan met mijn dagelijkse energie en spanning. Stress uit voeding maar ook stress van de gedachten in je hoofd kunnen zorgen voor veel gezondheidsklachten. Naast beweging, zijn voeding en omgaan met stress dus hele belangrijke pijlers voor een zo goed mogelijke gezondheid.

Met deze opgedane kennis ben ik zo dankbaar, dat het nu mijn passie is geworden om andere mensen te coachen en te informeren wat leefstijl kan betekenen voor eventuele gezondheidsklachten. Per 1 september ben ik gestart met,Puur by Annemiek, om met name hormonale klachten zoals PCOS, PMS, menstruatieklachten, vermoeidheid, bloedsuiker schommelingen en pijnlijke darmen aan te pakken.

Maar wat zijn en doen die hormonen dan precies?
Simpel gezegd zijn het stofjes die heel wat processen in je lichaam regelen. Zoals je stofwisseling, voortplanting, groei of invloed op je gewicht. Dat is lang niet alles. Hormonen beheersen ook ons humeur en emoties als angst, woede en liefde. Zijn je hormonen daarmee de baas over je lichaam?  Nee, natuurlijk is het makkelijk om ze de schuld te geven. We  hebben juist zelf gereedschap in handen om je hormoonhuishouding te beïnvloeden. In mijn omgeving merk ik dat veel mensen verrast opkijken, als ik vertel wat een gezonde hormoonbalans voor ze kan doen.

Wat kan er dan mis zijn met je hormonen?
Hormonen kunnen onderling uit balans zijn, de afbraak van hormonen in je lever kan niet goed verlopen of je lichaam maakt te veel of te weinig hormonen aan omdat een hormoonklier niet optimaal functioneert.

Hormonen anticiperen op allerlei veranderingen in en om ons heen, om ons lichaam in balans te houden. De laatste decennia is er echter zoveel veranderd in onze leefomgeving, denk alleen al aan onze voeding, en aan ons veranderde dag- en nachtritme –  maar ook dat we steeds verder van de natuur af zijn komen te staan. Onze hormonen raken hierdoor steeds vaker uit balans.

Wat kan je zelf doen om je hormonale balans te beschermen of eventuele klachten te verminderen.                               

  • Eet onbewerkte en gezonde voeding
  • Geen toegevoegde suikers
  • Beperk inname van zuivel en gluten
  • Vermijd kunstmatige toevoegingen
  • Zorg voor voldoende slaap en ontspanning
  • Boost je hormonen met de juiste training

Hoe ziet mijn gemiddelde dagmenu eruit?

Ontbijt: Ik ontbijt vaak met warme havermout met banaan of appel. Havermout noem  ik altijd kracht voedsel omdat ik er uren op vooruit kan zonder ‘honger’ gevoel.

Lunch: Zelfgemaakte soep met rijstwafel, kipfilet en salade. Heel af en toe neem ik spelt brood met een gebakken ei met groenten omdat ik brood nog steeds niet helemaal kan laten staan.

Diner: Mijn kinderen hebben een voorkeur voor aardappels, groente en vlees. Dit eet ik  dus erg regelmatig omdat ik niet altijd meerdere maaltijden per dag wil koken.

Als tussendoortje eet ik vaak een handje ongebrande en ongezouten noten, pure chocolade of rauwkost.

Ervaar vooral zelf wat jij lekker vindt, zodat het geen opgelegd dieet of menu wordt. Het ‘hormoon factor proof eten ‘, kan je op deze manier dan zeker op lange termijn vol houden.

Hulp nodig om je hormonen weer in balans te brengen?

Wil jij graag ontdekken wat een gezonde hormoonhuishouding voor jou kan betekenen? Ik vind het leuk om je hierin te begeleiden. Woon je in het Westland? Dan kom ik graag bij je thuis langs voor een persoonlijk gesprek. Ik werk ook via skype, maar persoonlijk contact heeft  mijn voorkeur. Je kunt natuurlijk ook altijd terecht bij mijn collega hormoonfactor trainers.

Wellicht ontmoeten wij elkaar binnenkort. Je hormonen zullen je dankbaar zijn.

Liefs, Annemiek

Volg mij ook op Instagram waar ik leuke voedingstips deel.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruiktdoor gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.