Het thema deze week tijdens de #30voeljefit challenge is minder vlees eten. Afgelopen maandag schreef Reny al waarom een dagje minder vlees goed voor je is. Heb je dit gemist? Lees het dan hier zeker terug. Ik wil je voordat we morgen het volgende thema bekend maken ook nog even kwijt waarom ik minder vlees eet.

Waarom eet ik minder vlees?

Zoals de meeste van jullie weten heb ik een spastische darm. Vanaf ongeveer mijn 16e had ik bijna dagelijks buikpijn, last van een opgezette buik en ging ik maar 1x per week naar de w.c. Heel erg vervelend allemaal en het irritante was dat de dokter altijd maar zei: Je zal hier mee moeten leren leven en kreeg een doos van die vieze zakjes met vezels mee. Bleerg als ik daar aan denk word ik misselijk.

In 2011 ging ik backpacken in Australië. In Australië leefde ik twee maanden in een busje zonder koelkast. Al snel maakte ik met mijn reisgenoot de keuze om geen vlees te kopen. Het was totaal niet houdbaar in de koelbox en kostte ons te veel geld van ons reisbudget. Je bent backpacker of niet. Ik miste het vlees totaal niet. Vlees is nooit mijn favoriete onderdeel van de maaltijd geweest.  Tijdens het reizen in Australië kwam ik bij een BBQ feestje terecht. Ik at daar heerlijke hamburgers. Ik denk dat ik er wel 4 op had.  De volgende dag had ik spijt van de hamburgers. Ik heb echt een uur lang met vreselijk buikkrampen in het gras gelegen. Ik kon niet meer lopen. En toen ging er een lichtje branden. Ik had voor het eerst tijdens deze reis buikpijn. Ja zal het dan toch door vlees komen?  Heel logisch eigenlijk dat ik er zo’n buikpijn van kreeg. Vlees doet er vele malen langer om te verteren in de darmen dan groenten of fruit. Vlees eten is een flinke belasting op je darmen. Ik ben na deze reis ruim een jaar vegetariër geweest maar begon af en toe een stukje vlees wel te missen.

Ik eet nu wel vlees. Ik eet alleen kip, kalkoen en rund. Varkensvlees vermijd ik liever om verschillende reden maar de hoofdreden is omdat als ik het eet nog steeds gek word van de buikpijn als ik het eet. Ik eet nu weinig vlees. Ik eet bij mijn ontbijt en lunch geen vlees. Vleeswaren voor op brood of crackers koop ik nooit omdat er zoveel rommel aan toegevoegd is.  Ik lunch vaak met salades en voeg daar ei, geitenkaas, zalm of tonijn aan toe. Ik eet 2 tot 3 dagen geen vlees bij het avondeten. Ik kies dan voor extra groenten, een vleesvervanger van de vegetarische slager, vis, garnalen of maak falafel van kikkererwten. Alle soepen die ik maak zijn altijd vegetarisch. De dagen dat ik wel vlees eet is dat altijd erg weinig. 200 gram rundergehakt is meer dan genoeg door de pasta voor twee personen. Als ik buiten de deur eet ga ik altijd voor vis of een vegetarisch gerecht.

Waarom zou je minder vlees eten?

Dagelijks eten Nederlanders gezamenlijk 400.000 dieren. Het is goed om stil te staan bij onze huidige vleesindustrie. In het nieuws zie je het ene vleesschandaal na het andere voorbij komen. De meeste problemen veroorzaken we zelf, omdat wij als consument een zo’n goedkoop mogelijk stuk vlees op ons bord willen hebben. Zoveel vlees eten is nergens goed voor.

Ook draagt een dag geen vlees eten bij aan een beter milieu. 1 dag geen vlees eten in Nederland, levert net zoveel CO2 uitstoot besparing op als 1 miljoen auto’s van de weg te halen (per jaar). Meer informatie hierover vind je in de besparingstabel.

Ik vind het belachelijk hoeveel vlees er in Nederland gegeten wordt. Een mens heeft helemaal niet zoveel vlees nodig. Ik wil jullie niet overtuigen om vegetarisch te worden want dat is iedereen zijn eigen keuze. Ik ben zelf ook geen heilige maar wat minder vlees kan echt geen kwaad. Het is beter voor je gezondheid, beter voor het milieu en beter voor de dieren en ook nog eens beter voor je portemonnee. Doe bijvoorbeeld mee met de Meatless Monday. Deze is in 2009 door  Paul McCartney opgericht in Engeland. Doel hiervan is broeikasgassen te verminderen. Op maandag eet je dan geen vlees.

Vind je het moeilijk om minder vlees te eten? Bekijk dan hier mijn vegetarische recepten. Ook schreef Sanne deze week een leuke blog over minder vlees eten. Zij schrijft hoe je met minder vlees eten ervoor zorgt dat je wel voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie over vlees eten denken. Laten jullie het mij weten in een reactie hieronder?

Volg je mij al via Facebook of Instagram? Ik zou het leuk vinden om jou daar ook te zien.

Suzanne

Hoofdredacteur
Houdt van: goed en lekker eten | festivals | muziek | chocolade | koffie | dromen | kookt graag met groenten en dan het liefst paprika's | groen is mijn favoriete kleur

Latest posts by Suzanne (see all)