Paprika’s zitten bomvol vitamines en antioxidanten. Ook bevatten ze een erg belangrijk mineraal. Benieuwd welke gezondheidsvoordelen je dit oplevert? Je ontdekt het in dit artikel.

Groen, geel of rood?

Paprika’s zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar. De bekendste zijn uiteraard de stoplichtverpakkingen met rood, geel en groen. Ook oranje paprika’s kom je regelmatig tegen.

Groene paprika’s zijn het minst geliefd. Ze zijn namelijk een stuk minder zoet dan de andere kleuren. Ze hebben een licht bittere smaak. Niets mis mee! Dit zorgt juist voor een mooie balans in gerechten.

De groene variant smaakt anders doordat het onrijpe paprika’s zijn: ze worden eerder geplukt. Ze bevatten hierdoor minder suiker. Ook bevatten ze minder vitamine C dan de rijpe varianten, maar ze zijn alsnog erg gezond.

De gezondheidsvoordelen van paprika

Paprika’s dragen op verschillende manieren bij aan een gezond lichaam. Hieronder lees je hoe.

1: Een sterk immuunsysteem

Paprika’s zijn zeer rijk aan vitamine C. De vitamine die erom bekend staat goed te zijn voor je immuunsysteem. Met een halve rode paprika krijg je al ruimschoots de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen.

2: Een gezonde en mooie huid

Vitamine C heeft nog vele gezondheidsvoordelen. Een daarvan is dat het helpt om je huid gezond en mooi te houden.
Vitamine C heb je namelijk nodig om collageen aan te maken. Dit is een structuureiwit dat deel uitmaakt van je huid. Het houdt je huid strak en stevig. Vitamine C wordt dan ook gelinkt aan minder zichtbare rimpels. Daarnaast helpt vitamine C ook om je huid te beschermen tegen vrije radicalen. Dit brengt ons bij het volgende gezondheidsvoordeel.

 

3: Bescherming tegen oxidatieve stress

Paprika’s zijn zeer rijk aan antioxidanten. Ook de vitamine C die ze bevatten werkt als een antioxidant.

Antioxidanten zijn stofjes die je lichaam beschermen tegen oxidatieve stress (wat veroorzaakt wordt door vrije radicalen). Deze bescherming is meer dan welkom: bij oxidatieve stress worden je lichaamscellen beschadigd en dat zorgt voor een hoger risico op onder andere diabetes, een hoge bloeddruk en hersenaandoeningen.Door antioxidantrijke voeding zoals paprika’s te eten, kan je je risico hierop verkleinen.

 

4: Een gezond hart en vaatstelsel

Paprika’s zijn een goede bron van kalium. Dit mineraal helpt om je hart en bloedvaten in topconditie te houden.

Uit onderzoek blijkt dat een hogere kaliuminname en een lagere natriuminname kan helpen om:

  • Onze bloeddruk gezond te houden
  • Het aantal hart- en vaatpatiënten te verminderen
  • Het aantal sterftegevallen als gevolg van hart- en vaatziektes te verminderen

Daarnaast helpt ook de grote hoeveelheid vitamine C en antioxidanten die paprika’s bevatten om je hart en bloedvaten gezond te houden.

5: Een betere opname van ijzer

IJzer is een ontzettend belangrijk mineraal. We hebben het nodig om rode bloedcellen aan te maken en een tekort aan ijzer kan dan ook leiden tot bloedarmoede.
Paprika’s zijn zelf geen goede bron van ijzer, maar ze kunnen toch helpen om een tekort te voorkomen. Ook dit is weer te danken aan de vitamine C die ze bevatten.
Vitamine C helpt je lichaam namelijk om ijzer uit plantaardige voeding beter op te nemen. Dat is hard nodig, want van dit type ijzer nemen we vaak maar 1 tot 10% op. Combineer plantaardige ijzerrijke voeding daarom altijd met een goede vitamine C bron zoals paprika.

6: Bron van diverse vitamines

Paprika’s zijn niet alleen rijk aan vitamine C. Ze leveren ook provitamine A, vitamine B6 en vitamine E. Dit levert de volgende gezondheidsvoordelen op:

Provitamine A:

  • Een gezonde huid
  • Sterk haar en sterke nagels
  • Gezonde ogen
  • Een sterk immuunsysteem

Vitamine B6:

  • Een gezonde stofwisseling
  • Een gezonde hormoonhuishouding
  • Een goede werking van je zenuwstelsel
  • Een sterk immuunsysteem

Vitamine E:

  • Bescherming tegen oxidatieve stress
  • Sterke spieren
  • Een gezond zenuwstelsel
  • Een gezonde stofwisseling in onze cellen

7: Een gezond gewicht

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk: een gezond gewicht. Paprika’s zijn geen wondermiddeltje waarmee je moeiteloos vet verbrandt (die bestaan niet), maar ze passen wel perfect in een gezond afslankdieet. Of gewoon een gezond eetpatroon waarmee je op gewicht blijft. Ze bestaan namelijk voor een groot deel uit water, bevatten weinig calorieën en leveren je veel waardevolle voedingsstoffen.

In het kort

Paprika’s zijn een geweldige bron van vitamine C en bevatten daarnaast diverse andere vitamines en antioxidanten. Ook zijn ze rijk aan kalium, wat helpt om je hart en bloedvaten gezond te houden.

Recepten met paprika

Ook zin gekregen in paprika? We hebben lekkere recepten voor je klaarstaan!

Probeer bijvoorbeeld eens:

Bronnen: Whelton PK, He J, Curr Opin Lipidol, 2014. Camilla J Kobylecki, Shoaib Afzal, George Davey Smith, Børge G Nordestgaard, The American Journal of Clinical Nutrition, 2015

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.