Een goede nachtrust is naast goede voeding heel belangrijk. Het is de basis voor een gezond, ontspannen en gelukkig leven. Toch wordt er vaak te makkelijk gedacht over goed slapen. Je doet een paar uur niks. Zonde van je tijd zou je misschien denken? Maar dit is juist het moment dat je lichaam en geest weer kunnen opladen. En je weer genoeg energie hebt om de dag door te komen. Ik geef jullie vandaag een aantal tips voor een betere nachtrust.

Telefoon en tv uit de slaapkamer

Bedenk je eens hoe vaak je per dag met schermen bezig bent: computer, tv, laptop, tablet en telefoon. Laat daarom je telefoon uit je slaapkamer. Het felle licht van je scherm zorgt er namelijk voor dat je niet goed in slaap komt. Je lichaam blijft namelijk nog denken dat het dag is. Het is daarom verstandig om Night Shift aan te zetten op je telefoon, hiermee wordt het blauwe licht uit je telefoon gefilterd. Ik heb deze zelf automatisch ingesteld. Om half 10 gaat de Night Shift aan en om 7 uur in de ochtend gaat deze weer uit. Stel je Night Shift in en laat je telefoon uit je slaapkamer. Het is echt onnodig om die telefoon nog te checken voordat je gaat slapen. Het is ook helemaal niet rustgevend om je telefoon gelijk te gaan checken als je wakker wordt. De slaapkamer is om te slapen. Geen telefoon in de slaapkamer zorgt voor een betere nachtrust. Ooh eenmaal die telefoon uit de slaapkamer denk dan ook eens na om de televisie uit de slaapkamer te halen.

Zorg voor een goed dekbed

Je ligt gemiddeld zo’n 8 uur in bed en daarom is het ook belangrijk dat je dekbed van fijn materiaal en het liefst zo duurzaam mogelijk is. Je wilt het ‘s-nachts niet te warm hebben maar ook zeker niet te koud. Ik vind het zelf daarom fijn om onder een 4-seizoendekbed te slapen. Het handige vier seizoenen dekbed van Yumeko bestaat  uit een zomerdeel en een lente/herfst deel. Zo slaap je in de zomer onder een heerlijk licht dekbed. In de herfst en de lente onder een wat dikker dekbed. Bevestig deze twee delen aan elkaar en je hebt een comfortabel  warm winterdekbed om heerlijk onder te kruipen tijdens de koude winternachten.

Zorg ervoor dat je slaapkamer goed verduisterd is

Licht zorgt voor de aanmaak van serotonine. Serotonine regelt je stemming en zorgt ervoor dat je wakker bent. Serotonine wordt als het donker wordt omgezet door de pijnappelklier in melatonine, het slaaphormoon. Dus daarom is het heel verstandig om je slaapkamer goed donker te houden en zo als ik al eerder schreef: alle beeldschermen buiten de slaapkamer te houden.

Zet planten in de slaapkamer

Kamerplanten hebben veel voordelen voor je gezondheid dus waarom zou je er ook niet een paar neerzetten op je slaapkamer? Het staat nog gezellig ook!

Drink geen koffie na 14.00

Heb je slaapproblemen? Laat koffie dan vanaf de middag staan en stap over op kruidenthee. Deze gemberthee is mijn favoriet voor het slapen gaan.

Hopelijk helpen deze tips je om beter te slapen!