Vegetarisch en zelf vegan eten. Je kunt er niet meer omheen. Er zijn steeds meer mensen die de overstap willen maken naar een voedingspatroon met minder vlees. Vaak kiezen deze mensen voor meer groenten, fruit, noten en peulvruchten. Er zijn mensen die vanwege duurzaamheid kiezen voor vegetarisch, maar er zijn ook mensen die vanuit gezondheidsoverwegingen kiezen voor om vegetarisch te eten.

Hoe werkt een vegetarische leefstijl dan precies, en zijn er ook verschillende soorten vegetariërs? En wat zijn goede alternatieven?

In dit artikel zal je ontdekken wat het is, hoe het werkt en op welke dingen je zal moeten letten. Ook schenk ik aandacht aan vegetarische diëten en of afvallen zonder alle producten (die je niet wilt eten) extra uitdagingen vormt. Ga snel verder en kom er alles over te weten!

Wat is een vegetariër?

Een vegetariër is iemand die geen vlees, vis (ook schelp- of schaaldieren) en gevogelte eet. Er worden vaak nog wel dierlijke producten geconsumeerd waaronder eieren, melk of andere zuivelproducten.

Een veganist eet geen vlees, vis en andere dierlijke producten. Dus ook geen eieren, zuivel of honing. Ze gebruiken ook geen leer, wol of bont.

Waar moet je op letten als vegetariër?

Om echt strikt vegetariër te zijn moet je goed opletten en kijken naar de verpakkingen. Zo zitten er in sommige producten waarvan je zou denken dat ze vegetarisch zijn, toch dierlijke ingrediënten.

  • Zo is gelatine gemaakt van botten van dieren. Het kan in snoep, pudding, taart, medicijnen en vitaminepillen zitten.
  • Dierlijk stremsel, dit stremsel komt uit de maag van kalven. Het zit in heel veel soorten kaas.
  • Ook is niet alle wijn vegetarisch. Het kan zijn dat er in wijn vislijm of gelatine zit.

Gelukkig kun je de supermarkt de vegetarische producten herkennen aan het V-Label.

vegetarisch

Als je vegetariër wil is het belangrijk dat je extra vitamine B12 tot je neemt. Het is namelijk een essentiële vitamine die een rol speelt bij diverse lichaamsprocessen. Deze vitamine wordt uitsluitend geproduceerd door micro-organismen. Vitamine B12 krijg je alleen binnen door dierlijke voeding. B12 is een belangrijk vitamine en een tekort kan leiden tot hele vervelende gezondheidsklachten.

En hoe zit het dan met de eiwitten?

De gemiddelde Nederlandse voeding bevat ruim voldoende eiwitten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwit (vastgesteld door de Gezondheidsraad) bedraagt voor volwassenen 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Per dag heb je dus zo’n 45-65 gram eiwit nodig.

Plantaardige eiwitten bevatten de essentiële aminozuren in een minder handige verhouding dan dierlijke eiwitbronnen. De eiwitaanbeveling voor vegetariërs ligt daarom een factor 1,2 hoger dan voor mensen die vlees eten, en die voor veganisten een factor 1,3. Deze hogere aanbeveling is voor vegetariërs met een gevarieerde voeding geen enkel probleem. Wil je weten of je genoeg eiwitten binnenkrijgt? Hou dan een tijdje jouw voeding bij via een app. Zo kun je precies uitrekenen hoeveel je binnenkrijgt.

Kun je ook vegetarisch afvallen?

Je kan ook zeker vegetarisch afvallen, al moet je ook hier opletten. Het lijkt aan de ene kant juist makkelijker vanwege het “natuurlijke” karakter van je voedingspatroon. Maar aan de andere kant wil je ook geen gezonde voedingsstoffen mislopen.

Zorg ervoor dat je dit dus goed in de gaten blijft houden. Hierbij kan je denken aan meer eiwitten, maar ook vitamine b12. Zo krijg je toch alles binnen wat je nodig hebt voor een gezonde leefstijl.

Wil je hier wat hulp bij? Dan is het lezen van dit artikel een aanrader. Ook kunnende  ook persoonlijk verder helpen. Maar ik raad je aan eerst alle informatie te bekijken, zo kan je ook bepalen of het wel of niet bij je past!

Tot slot…

Het is fijn dat er tegenwoordig diëten zijn, waarbij de omschakeling naar vegetarisch eigenlijk vrij makkelijk is gemaakt. Een goed voorbeeld is het koolhydraatarm dieet. Dit is niet standaard vegetarisch, maar omdat je al veel natuurlijke (en ook plantaardige) dingen eet, kun je dit tamelijk eenvoudig vervangen.

Om je een beetje bekend te maken met het koolhydraatarm dieet, hier alvast wat overheerlijke soep recepten die je kunt proberen.

Bronnen:

Suzanne

↠ Hoofdredacteur & voedingscoach
↠ Receptontwikkelaar
↠ Save water, eat plants 💚
↠ Deelt met liefde vega(n) recepten

Latest posts by Suzanne (see all)