Vet eten ongezond? Lang niet altijd. Dat een patatje met een frikandel niet in de categorie gezond valt, is natuurlijk duidelijk. Maar er zijn ook heel veel vette voedingsmiddelen die juist wel gezond zijn. In dit artikel hebben we 6 smakelijke bewijzen hiervan voor je op een rij gezet.

1: Olijfolie

Olijfolie is een populaire olie in de keuken. Dat is maar goed ook, want het heeft grote gezondheidsvoordelen. Het is bijvoorbeeld rijk aan antioxidanten en stoffen die schadelijke bacteriën bestrijden.

De olie staat echter vooral bekend om de enkelvoudig onverzadigde vetzuren die het bevat. Deze vetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten en helpen om ontstekingen in je lichaam te voorkomen.

2: Vette vis

Vette vis is enorm gezond. Het is een van de weinige goede bronnen van vitamine D en bevat daarnaast ook omega 3-vetzuren. Deze vetzuren hebben een positief effect op je immuunsysteem en helpen bij het gezond houden van:

  • Je hart en bloedvaten
  • Je hersenen
  • Je botten en gewrichten
  • Je ogen

Ook zijn er aanwijzingen dat omega 3-vetzuren kunnen helpen bij het voorkomen en verminderen van depressieve gevoelens.

3: Noten

Noten zitten bomvol gezonde vetten. Daarnaast zijn ze ook goede bronnen van vezels, plantaardige eiwitten en diverse mineralen, waaronder magnesium. Magnesium is een ontzettend belangrijk mineraal waar veel mensen te weinig van binnenkrijgen.

Qua vitamines scoren noten vooral goed als het om vitamine E gaat. Deze vitamine werkt als een antioxidant en draagt bij aan een sterke weerstand en de aanmaak van rode bloedcellen.

Voorbeelden van gezonde noten zijn walnoten, amandelen, paranoten en macadamia noten.

4: Avocado

Avocado’s zijn een speciale fruitsoort. Ze bevatten in tegenstelling tot andere fruitsoorten namelijk veel vet. Ook zijn er in avocado’s meer eiwitten te vinden dan in ander fruit. Avocado’s dragen onder andere bij aan:

  • Het reguleren van je bloedsuikerspiegel
  • Het verbeteren van je cholesterolwaardes
  • Het verminderen van de symptomen van artritis
  • Het gezond houden van je ogen
5: Eieren

Eieren bevatten veel vet: zo’n 62% van de calorieën komt uit vet. Toch is ook dit voedingsmiddel enorm gezond. Eieren bevatten namelijk hoogwaardige eiwitten en verschillende antioxidanten. Deze antioxidanten helpen onder andere om je ogen te beschermen tegen ouderdomsgerelateerde oogaandoeningen, zoals staar.

Ook is in eieren veel choline te vinden. Dit is een belangrijke voedingsstof voor onze hersenen. Een tekort aan deze stof kan zelfs leiden tot neurologische aandoeningen. Daarnaast helpt choline ook bij het gezond houden van je hart en bloedvaten.

6: Chiazaad

Chiazaad wordt niet altijd ingedeeld bij de vettere voedingsmiddelen. Als we echter kijken naar de calorieën uit chiazaad die ons lichaam daadwerkelijk gebruikt, bestaat zo’n 80% uit vet. Daarmee passen ze dus prima in dit rijtje.

Chiazaad bevat onder andere omega 3-vetzuren, eiwitten, magnesium, mangaan en B-vitamines. Het eten van deze kleine zaadjes wordt dan ook gelinkt aan verschillende gezondheidsvoordelen, zoals een gezonde bloeddruk en een lager risico op ontstekingen.

Vet eten tijdens een afslankdieet?

Er zijn dus tal van voedingsmiddelen die vet én gezond zijn. Maar hoe zit het met vet eten tijdens een afslankdieet?

Het zal je wellicht verbazen, maar als je wat kilo’s kwijt wilt, kan vette voeding je juist helpen. Vet veroorzaakt namelijk niet per se vet. Het gaat erom welke vetten je eet en natuurlijk ook om welke hoeveelheden.

De bovenstaande voedingsmiddelen kan je prima met mate eten. De gezonde vetten die erin zitten verzadigen erg goed, waardoor ze je helpen om hongergevoelens tijdens het afslanken te voorkomen. Meer informatie over afvallen zonder honger lees je hier.

Eet wat vaker vet

Vet eten is zeker niet altijd ongezond. Avocado, vette vis en eieren zijn goede voorbeelden van vette voeding die juist erg gezond is. Wees daarom niet bang om vet te eten, zolang het maar de juiste vetten zijn en je niet overdrijft met de porties.

Bronnen: Chenchen Wang, William S Harris, Mei Chung, Alice H Lichtenstein, Ethan M Balk, Bruce Kupelnick, Harmon S Jordan, Joseph Lau, American Society for Clinical Nutrition, 2006. López Ledesma R, Frati Munari AC, Hernández Domínguez BC, Cervantes Montalvo S, Hernández Luna MH, Juárez C, Morán Lira S, Arch Med Res, 1996. Helen H Jensen, S Patricia Batres-Marquez, Alicia Carriquiry, Kevin L Schalinske, The FASEB Journal, 2007.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruiktdoor gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.