Vitamine B12 is een essentiële vitamine die zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot vervelende gezondheidsklachten zoals onder andere bloedarmoede.

Vitamine B12 kan je lichaam niet zelf aanmaken. Deze vitamine wordt uitsluitend geproduceerd door micro-organismen. Deze vind je in mineraalrijke grond, oppervlakte water, dierlijke producten maar ook in plantaardig verrijkte producten.

In onze moderne en steeds schonere maatschappij is het lastiger geworden om aan voldoende vitamine B12 te komen. Vroeger zat het zelfs in ons drinkwater want dronken water direct uit de natuur. Er is zeer niks mis met een onze schone wordende samenleving want het voorkomt ook veel vervelende ziektes.

Wanneer vitamine B12 bijslikken? 

Vitamine B12 komt nu vrijwel alleen voor in dierlijke producten. Als je dus geen of weinig dierlijke producten eet. Is het noodzakelijk om vitamine B12 tabletten te nemen.

Vitamine B12 wordt ook toegevoegd aan steeds meer kant-en-klare plantaardige producten zoals plantaardige zuivel of vleesvervangers. Om de aanbeveling te halen moet je via deze verrijkte voedingsmiddelen dagelijks drie porties per dag eten en zelfs dan is je inname aan de lage kant. Het is daarom verstandiger en gemakkelijker om een supplement te nemen.

Voor volwassenen die weinig tot geen dierlijke producten eten is het advies om twee keer per week ten minste één supplement van 1000 mcg cyanocobalamine in te nemen.

Vitamine B12 tekort

Een vitamine B12 tekort merk je niet direct, omdat het vaak gaat om ‘vage klachten’. Je kunt de volgende klachten hebben: vermoeidheid, tintelingen, geheugenverlies of depressiviteit. Deze klachten kunnen ook horen bij andere ziektebeelden. En daarom heb je het niet altijd in de gaten.

Ook mensen die wel dierlijke producten eten kunnen een vitamine B12 tekort hebben. Het is een belangrijke vitamine voor ieder mens.

Maak je niet te snel druk om een teveel aan B12. Hou je natuurlijk wel aan de richtlijnen maar een teveel aan vitamine B12 plas je gewoon uit.

Al het bovenstaande is een richtlijn voor een gemiddeld gezond volwassen persoon zonder medisch verleden. Twijfel je over jouw ideale dosis of vermoed je dat je een tekort hebt? Raadpleeg dan een arts. Ook kun je altijd je bloed laten prikken bij jouw huisarts om te kijken of je eventuele tekorten hebt.

Wil je aan de slag met een gezonde(re) levensstijl? En wil jij mij als voedingscoach? Bekijk dan hier de mogelijkheden.

Bron:

Latest posts by Suzanne (see all)