Vitamine D is voor een groot aantal functies in het lichaam van belang. Het ondersteunt de botten en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Ons lichaam maakt vitamine D aan met behulp van zonlicht. Daarom is de suppletie van deze vitamine belangrijk in de donkerste maanden van het jaar. Ik slik het zelf daarom altijd vanaf eind september bij. 

Hoeveel zonlicht heeft je lichaam nodig?

Aangezien zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D is het verstandig om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn. Maak daarom dagelijks een wandeling tijdens je lunchpauze. Lukt dit jou niet? Dan kan het verstandig zijn om toch een supplement te nemen. 

Wanneer slik je vitamine D bij?

In de winter hebben mensen in Nederland vaak een te lage vitamine D-waarde. Dat is ook logisch want het is vele malen donkerder. En daarnaast veel mensen zijn veel binnen. Een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D is 10 microgram. Dit advies geldt voor iedereen. Alleen mensen van boven de 70 moeten 20 microgram per dag binnen krijgen.

De aanbeveling is om in de donkere maanden (september t/m maart) dagelijks minimaal 10 microgram te nemen. Dit kun je nemen door middel van een tablet. Ik zelf ben fan van de vitamines van Vitaminefabriek. De vitamines worden gemaakt in Rotterdam. En bezorgen gemakkelijk en snel de gewenste vitamines in jouw brievenbus. Heel fijn dat je er niet voor hoeft thuis te blijven. De vitamines zijn 100% vegan. En dat vind ik zelf uiteraard een groot pluspunt. 

Kun je ook  te veel vitamine D binnenkrijgen?

Ja, dat kan zeker. Het is onwaarschijnlijk dat je boven een veilige vitamine D inname komt door blootstelling aan zon en het eten van bepaald voedsel.

Wel kun je door overmatig gebruik van supplementen te veel vitamine D binnenkrijgen. Op de lange termijn kan dit o.a nierproblemen en hartproblemen veroorzaken.

De aanvaardbare bovengrens van de vitamine D-inname voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is 100 microgram per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram. Let op: hieronder valt dus ook blootstelling aan zonlicht tijdens de zomermaanden.

Zorg goed voor jezelf! Juist nu. Hopelijk vond je deze blog weer nuttig. Heb je verder nog vragen over een gezonde levensstijl kun je mij altijd een berichtje sturen. 

Bronnen:

Voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx

Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2012/09/26/evaluatie-van-de-voedingsnormen-voor-vitamine-d