Er is veel informatie te vinden over op een gezonde manier afvallen. Overgewicht is immers een veelvoorkomend probleem. Maar wat als je juist wilt aankomen? Ook dat kan erg lastig zijn. In dit artikel zetten we daarom 8 voedingstips voor je op een rij die je helpen om op een gezonde manier aan te komen.

Ondergewicht is ook ongezond

Bij gezondheidsadviezen gaat het vaak om overgewicht voorkomen en verhelpen. Daardoor zou je bijna vergeten dat ondergewicht ook ongezond kan zijn.

Uit onderzoek blijkt dat ondergewicht:

  • Je immuunsysteem verzwakt
  • Spierverlies in de hand werkt
  • Bij vrouwen de menstruatiecyclus kan ontregelen
  • Vruchtbaarheidsproblemen kan veroorzaken
  • Gepaard kan gaan met zwakkere botten
  • Het risico op vroegtijdig overlijden vergroot

Dat is een lijstje waar je niet vrolijk van wordt. Laat het echter geen reden zijn voor een negatief humeur, maar juist een motivatieboost om te streven naar een gezond gewicht. Hieronder vind je 8 voedingstips waar je vandaag nog mee aan de slag kan.

1: Noten en notenpasta

Noten bevatten veel vet en calorieën en zijn ook nog eens erg gezond. Meer over de gezondheidsvoordelen van noten lees je hier. Probeer vaker noten of notenpasta te eten als je wilt aankomen. Notenpasta kan je gebruiken als beleg, maar het is ook heerlijk door een smoothie of bij een kommetje havermout.

Hele noten zijn lekker als tussendoortje en doen het goed in salades. Daarnaast zijn ze ook perfect om je vegan maaltijd een lekkere bite te geven.

2: Gezonde zetmeelbronnen

Noten en notenpasta zijn erg gezond, maar wel prijzig. Gelukkig geldt dat niet voor al onze tips. Zetmeelrijke voeding kan je namelijk ook helpen om aan te komen. Goed betaalbare voorbeelden hiervan zijn aardappelen (gewone of zoete), havermout en peulvruchten.
Daarnaast zijn ook pompoen, quinoa, boekweit en maïs goede bronnen.

3: Eiwitsmoothies

Als je er moeite mee hebt om meer te eten, zijn smoothies de ideale manier om meer binnen te krijgen. En het fijne is: je kan hier van alles aan toevoegen. Bijvoorbeeld gezonde vetbronnen zoals noten of wat kokosolie.
Ook eiwitten zijn een goede toevoeging als je wilt aankomen. Ze helpen meteen om spierverlies te voorkomen. Je kan een kant-en-klaar eiwitpoeder nemen of voeg bijvoorbeeld gekookte quinoa toe. Dit bevat namelijk hoogwaardige eiwitten. Het klinkt misschien niet smakelijk, maar als je lekker fruit toevoegt, proef je niets van de quinoa.

Tip: heb je geen zin om speciaal quinoa te koken voor je een smoothie maakt? Kook dan wat extra als je een maaltijd met quinoa maakt en gebruik dit de volgende dag voor je smoothie of vries de extra portie(s) in.

4: Avocado’s

Ook avocado’s zijn een goede toevoeging aan je smoothie. Ze zijn namelijk zeer rijk aan vet en calorieën en maken je smoothie lekker romig. Daarnaast kan je ze ook op tal van andere manieren eten. Neem hier een kijkje voor inspiratie.

5: Bananen

Bananen bevatten veel calorieën en zijn door hun zoete smaak perfect om je havermout, smoothie of yoghurt op smaak te brengen. Ook zijn ze een goede bron van mangaan, kalium, magnesium en vitamine B6.

6: Kokosvruchtvlees

Kokosvruchtvlees wordt steeds populairder. Het is niet alleen lekker, maar ook erg gezond. Het is rijk aan calorieën, gezonde vetten, mangaan, selenium, fosfor en koper. Ook bevat het een goede hoeveelheid ijzer, zink en kalium. Een echte mineralenbom dus.

7: Pure chocolade

Pure chocolade levert veel calorieën en is erg gezond. Hoe meer cacao de chocola bevat, hoe beter. Cacao is namelijk zeer rijk aan antioxidanten en mineralen. Het heeft je veel gezondheidsvoordelen te bieden, van gezonde hersenen tot een betere darmflora.

8: Olijfolie

Alle oliesoorten zijn calorierijk, maar ze zijn niet allemaal gezond. Olijfolie is een goed voorbeeld van olie die wel goed is voor je gezondheid. Het is namelijk zeer rijk aan antioxidanten en het gezonde oliezuur. Het wordt gelinkt aan minder ontstekingen, een gezond hart en een lager risico op diabetes type 2.

Als je wilt aankomen, kan je bij iedere geschikte maaltijd wat olijfolie toevoegen. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken in dips en saladedressings of om over je groentes te sprenkelen.

Om te onthouden

Aankomen kan minstens net zo lastig zijn als afvallen, maar het is zeker niet onmogelijk. Kies voor gezonde calorierijke voeding en heb vooral wat geduld. Op een gezonde manier aankomen heeft namelijk wat tijd nodig.

Wil je juist afslanken? Dan is dit artikel misschien wat voor jou.

Bronnen: Coin A, Sergi G, Benincà P, Lupoli L, Cinti G, Ferrara L, Benedetti G, Tomasi G, Pisent C, Enzi G, Osteoporos Int, 2000. Jokela M, Elovainio M, Kivimäki M, Am J Clin Nutr, 2008. Ringbäck Weitoft G, Eliasson M, Rosén M, Scand J Public Health, 2008.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.