Uit onderzoek blijkt dat we sneller voor ongezond eten kiezen als we stress ervaren. Veel van ons zullen dit wel herkennen. Op een baaldag heb je eerder zin in een chocoladereep of vette frituursnack dan in een salade.

Vaak geven we hier aan toe. Met het idee dat we het wel verdiend hebben. Of omdat we onszelf er mee hopen te troosten.

Dit is erg verleidelijk, maar zeker niet verstandig. Ongezond eten kan namelijk een negatieve invloed op je stemming hebben, terwijl gezond eten je juist kan helpen om met stress om te gaan.

In dit artikel hebben we daarom 6 voedingstips voor stressvolle dagen voor je op een rij gezet.

1: Blijf van de suiker af

Suiker is niet alleen ongezond voor je lichaam, het kan ook een negatief effect hebben op je mentale welzijn. Een suikerrijk eetpatroon kan bijvoorbeeld angstgevoelens verergeren en de kans op een depressie vergroten.

Suiker veroorzaakt schommelingen in je bloedsuikerspiegel. En deze pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel kunnen ervoor zorgen dat je stemming ook schommelt. Je kan jezelf hierdoor sneller nerveus en zenuwachtig voelen. Of juist suf, prikkelbaar en vermoeid.

Op stressvolle dagen kan je suikerrijke voeding dus beter vermijden.

Simpele koolhydraten (bijvoorbeeld uit witbrood, pasta, pizza’s en noedels) hebben grotendeels hetzelfde effect als suiker. Hier kan je daarom ook beter voorzichtig mee zijn.

Complexe koolhydraten zijn juist wel aan te raden. Deze vind je bijvoorbeeld in havermout (zie tip 4).

2: Kurkuma

Kurkuma bevat curcumine. Dit is een stofje dat voor de mooie geelgouden kleur zorgt. Daarnaast doet het nog veel meer. Het helpt om je risico op allerlei ziektes te verlagen (lees hiermeer) en onderzoeken met muizen laten zien dat het kan helpen om gevoelens van angst en bezorgdheid te verminderen. Er is echter nog meer onderzoek nodig om te kijken hoe dit kruid onze gevoelens precies kan beïnvloeden.

3: Pure chocolade

Goed nieuws: je kan zonder schuldgevoel van pure chocolade snoepen op je baaldag. Uiteraard is een hele reep niet verstandig, maar een paar blokjes pure chocola eten kan juist gezond zijn. Dit komt doordat cacao antioxidanten bevat die een positief effect op je hersenen hebben.

Het kan helpen om de bloedtoevoer naar je hersenen te verbeteren en het bevordert het vermogen van je hersenen om met stressvolle situaties om te gaan.

Kies voor pure chocolade met minimaal 70% cacao. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

4: Havermout

Havermout bevat complexe koolhydraten. Dit zijn gezonde koolhydraten die bijdragen aan een stabiele bloedsuikerspiegel en dit komt je humeur ten goede. Daarnaast is havermout ook een goede bron van het aminozuur tryptofaan. Dit wordt in je lichaam omgezet in serotonine.

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het helpt je om jezelf ontspannen en blij te voelen.

5: Bananen

Ook bananen zijn een goede bron van tryptofaan en zijn daarom een goede keuze als anti-stress voeding. Daarnaast komen ze ook goed van pas als je geen geraffineerde suiker wilt eten maar toch echt trek hebt in iets zoets.

6: Kiwi’s, citrusvruchten en paprika’s

Kiwi’s, citrusvruchten en paprika’s zijn zeer goede bronnen van vitamine C. Deze vitamine helpt je lichaam om de negatieve effecten van stress tegen te gaan. Stress kan namelijk erg schadelijk zijn voor je lichaam.

Vitamine C kan onder andere helpen om de aanmaak van cortisol (een stresshormoon) te beperken en om je bloeddruk gezond te houden.

Om te onthouden

Stress zorgt vaak voor trek in zoetigheid of ander ongezond eten. Hier kan je beter niet aan toegeven. Kies liever voor groentes en fruit die rijk zijn aan vitamine C. Ook pure chocolade, kurkuma, bananen en havermout zijn goede keuzes.

Maak bijvoorbeeld dit ontbijtje met havervlokken, cacao en banaan.

Bronnen: Anika Knüppel, Martin J Shipley, Clare H Llewellyn, Eric J Brunner, Scientific Reports, 2017. Gilhotra N, Dhingra D, Brain Res, 2010. Blier P, El Mansari M, Int J Psychiatry Clin Pract, 2007.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)