Op vakantie gaan vinden we natuurlijk allemaal heerlijk, maar die extra kilo’s waarmee we thuiskomen zijn we minder blij mee. Lekker genieten linken we namelijk graag aan onbeperkt snoepen en eten, maar is dat eigenlijk wel nodig?

Met de tips uit dit artikel geniet je net zo veel, maar zorg je tegelijkertijd ook goed voor je lichaam én voorkom je dat je aankomt.

1: Wees actief

Hoe meer je beweegt, hoe minder snel je aankomt. Bovendien helpt lichaamsbeweging je om je lichaam gezond te houden, om stress te verminderen en om jezelf energieker en vrolijker te voelen. Ga daarom wandelen, hardlopen, zwemmen, voetballen, wat je ook maar leuk vindt. Het gaat erom dat je niet heel je vakantie alleen maar op het strand ligt.

2: Snoep slim

Snoepen mag best, als je het maar slim doet. Bijvoorbeeld door lekker zoet fruit te kiezen in plaats van snoepjes. Of door pure chocolade met minimaal 70% cacao te kiezen in plaats van melkchocolade of witte chocola.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om de porties in de gaten te houden. Af en toe iets ongezonds snoepen kan best, maar houd de porties klein. Van drie handen chips geniet je niet per se meer dan van een handje chips. Dit brengt ons bij de volgende tip.

3: Neem de tijd

Neem de tijd om te genieten van wat je eet. Hoe vaak heb je een halve zak chips leeggegeten zonder er aandacht aan te schenken? Hierdoor krijg je wel calorieën binnen, terwijl je er niet eens echt van geniet. Je kan beter een kleinere portie nemen en hierbij de tijd nemen om bewust te eten, proeven en genieten.

4: Neem je eigen snacks mee

Weet je zeker dat er op je vakantiebestemming genoeg gezonde tussendoortjes te krijgen zijn? Dan kan je deze tip overslaan. Voor iedereen die hier echter niet zeker van is: neem je eigen gezonde snacks mee. Bijvoorbeeld nootjes, groentechips of gedroogd fruit.

5: Drink voldoende

Voldoende drinken is ontzettend belangrijk om gezond te blijven en het helpt je om te voorkomen dat je aankomt. Drink daarom dagelijks twee liter. Als het erg warm is, je veel sport en/of veel zweet, is het verstandig om zelfs wat meer dan twee liter te drinken.

6: Drink zo min mogelijk calorieën

Genoeg drinken is dus erg belangrijk, maar natuurlijk zijn niet alle drankjes geschikt. Frisdrank en fruitsappen kan je beter laten staan. Deze bevatten namelijk veel suiker en veel calorieën. Water en thee zijn betere keuzes. Ook kokoswater, smoothies of verse groentesapjes zijn gezonde manieren om vocht binnen te krijgen.

7: Maak afspraken

Op je eten letten terwijl je reisgenoten zich volproppen met ongezonde lekkernijen is natuurlijk niet makkelijk. Vraag je reisgenoten daarom om samen gezonder te eten.

Heeft je gezelschap hier geen zin in? Dan kan een “gezond-eten-partner” op afstand ook fijn zijn, bijvoorbeeld via whatsapp.

8: Ga niet met honger op stap

Als je honger hebt, ben je eerder geneigd om voor ongezonde snacks te kiezen. Ga daarom niet met honger op pad en zorg ervoor dat je voldoende gezonde versnaperingen bij hebt voor als je toch trek krijgt.

Eiwitten en vezels zijn hierbij ideaal. Beide verzadigenvbnamelijk goed en dragen bij aan een gezond gewicht.

9: Laat het broodmandje staan

Tijdens je vakantie ga je waarschijnlijk (regelmatig) uit eten. En dan is de kans groot dat er een broodmandje op tafel komt te staan. Probeer hiervan af te blijven. Brood heeft namelijk niet zo veel gezonde voedingsstoffen te bieden en bevat wel veel koolhydraten en calorieën. Een groot deel van deze koolhydraten zijn dikmakers.

Drink in plaats daarvan liever een glas water voor de maaltijd. Dit helpt je om wat minder te eten.

10: Voldoende nachtrust

Op vakantie is het natuurlijk verleidelijk om het laat te maken, maar zorg ervoor dat je toch iedere nacht zo’n acht uur slaapt. Het kan ook zijn dat jij aan zeven uur al voldoende hebt of dat je juist negen uur nodig hebt. Luister hierbij naar je lichaam.

Voldoende slapen helpt je om minder en gezonder te eten. Bovendien is een goede nachtrust belangrijk om het risico op tal van aandoeningen te beperken.

Gezond genieten tijdens je vakantie

Genieten op vakantie hoeft niet gepaard te gaan met onbeperkt eten en snacken. Gebruik de tips uit dit artikel daarom om ook tijdens je vakantie gezond te eten en zonder extra kilo’s terug thuis te komen.

Bronnen: Howarth NC, Saltzman E, Roberts SB, Nutr Rev, 2001. Vasanti S Malik, Matthias B Schulze, Frank B Hu, Am J Clin Nutr, 2011. Leidy HJ, Clifton PM, Astrup A, Wycherley TP, Westerterp-Plantenga MS, Luscombe-Marsh ND, Woods SC, Mattes RD, Am J Clin Nutr, 2015.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruiktdoor gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)