We worden ons steeds bewuster van het belang van water drinken. Een goede verandering, want eigenlijk werkt geen enkel lichaamsproces optimaal als je niet voldoende drinkt.

Kan jij wel wat extra motivatie gebruiken om je dagelijkse twee liter water te halen? Hieronder vind je zeven ontzettend belangrijke redenen.

1: Voor een optimale hersenfunctie

Je vochtbalans heeft een grote invloed op je hersenen. Zelfs milde uitdroging kan er al voor zorgen dat je hersenen minder goed functioneren.

Tijdens een onderzoek onder jonge vrouwen, bleek dat een vochtverlies van 1,36% na het sporten al invloed had op hun stemming, op hun concentratievermogen en op hoe snel ze last kregen van hoofdpijn.

Er werd een soortgelijk onderzoek uitgevoerd onder jongemannen. Bij hen was sprake van een vochtverlies van 1,59% en dit zorgde voor een verminderd werkgeheugen, meer vermoeidheid en meer angstgevoelens.

2: Voor maximale fysieke prestaties

Een goede vochtbalans is tijdens het sporten extra belangrijk. Het draagt namelijk bij aan:

  • Een optimale motivatie
  • Een betere temperatuurregulatie
  • Meer uithoudingsvermogen
  • Meer kracht
  • Het verminderen van oxidatieve stress

Oxidatieve stress is een reactie die tijdens fanatiek sporten in je lichaam kan ontstaan en die je lichaamscellen kan beschadigen.

3: Voor het voorkomen van hoofdpijn

Uitdroging kan voor hoofdpijn en migraine zorgen. Doordat een gebrek aan vocht de oorzaak kan zijn van knallende hoofdpijn, kan een glas water drinken verlichting brengen. Probeer daarom altijd eerst een of twee volle glazen water te drinken en een half uurtje af te wachten of je hoofdpijn zakt.

4: Voor een gezonde stoelgang

Voor het voorkomen van obstipatie heb je vezels nodig. Dit is algemeen bekend. De vezels zorgen er namelijk voor dat je ontlasting niet te lang in je darmen blijft en ze nemen vocht op waardoor je ontlasting soepeler wordt.

Maar wat als er niet voldoende vocht is om op te nemen? Dan kan de absorberende werking van vezels er juist voor zorgen dat je ontlasting harder wordt. Om obstipatie te voorkomen is het daarom van groot belang om voldoende te drinken.

5: Voor een gezond gewicht

Voldoende water drinken draagt bij aan een gezond gewicht. Dit komt doordat het je helpt om minder te eten. Heel simpel: hoe meer je drinkt, hoe minder ruimte er in je maag is voor eten.

Daarnaast helpt water drinken je ook om trek in tussendoortjes te stillen. Vaak is deze trek namelijk geen echte trek, maar een dorstsignaal dat we verkeerd interpreteren.

Daar komt nog eens bij dat water drinken ook helpt om je metabolisme te verhogen. Als je een halve liter drinkt, krijgt je metabolisme de eerste 1,5 uur een boost van maar liefst 24 tot 30 procent. Hierdoor verbruik je meer calorieën.

6: Voor een gezonde huid

Een optimale vochtbalans in je lichaam is onmisbaar om je huid in goede conditie te houden. Dit klinkt misschien als een oppervlakkige reden om meer water te drinken, maar de conditie van je huid is niet alleen van invloed op je uiterlijk. Je huid is namelijk een belangrijk orgaan.

Onze huid helpt bijvoorbeeld om:

  • Onze temperatuur te reguleren
  • Ons te beschermen tegen infecties
  • Afvalstoffen te vervoeren
  • Vitamine D aan te maken

Redenen genoeg dus om ervoor te zorgen dat onze huid in goede conditie blijft.

7: Voor voldoende speeksel

Wist je dat een droge mond niet alleen vervelend is, maar ook ongezond kan zijn? We hebben speeksel namelijk nodig om onze tanden gezond te houden. Ook bevat ons speeksel enzymen die helpen om ons eten te verteren.

Als je te weinig drinkt en daardoor vaak een droge mond hebt, kan dit daarom onder andere nadelig zijn voor je tanden en je spijsvertering.

In het kort

Dagelijks twee liter water drinken is belangrijk voor een optimale hersenfunctie, maximale fysieke prestaties, het voorkomen van hoofdpijn, een gezonde stoelgang en een gezonde huid. Ook draagt het bij aan een gezond gewicht.

Belangrijk om te weten: twee liter is een algemene richtlijn. Het kan zijn dat jouw lichaam zelfs meer dan twee liter nodig heeft. Bijvoorbeeld als je snel zweet, als het erg warm is, als je veel sport of als je borstvoeding geeft.

Bronnen: Armstrong LE, Ganio MS, Casa DJ, Lee EC, McDermott BP, Klau JF, Jimenez L, Le Bellego L, Chevillotte E, Lieberman HR, J Nutr, 2012. Ganio MS, Armstrong LE, Casa DJ, McDermott BP, Lee EC, Yamamoto LM, Marzano S, Lopez RM, Jimenez L, Le Bellego L, Chevillotte E, Lieberman HR, Br J Nutr, 2011.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)