Wil je wat kilo’s kwijt? Wil je je gezondheid verbeteren? Dan doe je er goed aan om minder koolhydraten te eten. Koolhydraten helemaal uit je eetpatroon schrappen is echter absoluut niet verstandig. In dit artikel lees je waarom.

Waarom minder koolhydraten eten?

Als eerste een korte uitleg over waarom minder koolhydraten eten een goed idee is.

Minderen met koolhydraten helpt je om:

  • Overtollige kilo’s kwijt te raken zonder honger
  • Meer buikvet te verbranden
  • Jezelf energieker te voelen
  • Je risico op insulineresistentie en diabetes type 2 te verlagen
  • Je triglyceridewaarde te verlagen (dit is een soort vet in je bloed dat je risico op hart- en vaatziektes vergroot)

Koolhydraten compleet vermijden?

Genoeg redenen dus om niet te veel koolhydraten te eten. Toch is het belangrijk om wel een kleine hoeveelheid koolhydraten te blijven eten. Zonder koolhydraten kan je lichaam niet goed functioneren.

Korte termijn

Als je een paar dagen te weinig koolhydraten eet, kan dit ervoor zorgen dat:

  • Je jezelf sneller moe voelt
  • Je last krijgt van duizeligheid
  • Je hoofdpijn krijgt
  • Je prikkelbaar wordt

Lange termijn

Eet je lange tijd te weinig koolhydraten? Dan kan dit ergere gevolgen hebben. Namelijk:

  • (Vr)eetbuien
  • Futloosheid
  • Een verzwakt immuunsysteem
  • Voedingsstoftekorten
  • Verstoorde stoelgang
  • Stemmingswisselingen
  • Depressie
  • Desoriëntatie
  • Verstoorde werking van je centraal zenuwstelsel

Geen fruit

Als je koolhydraatloos probeert te eten, betekent dit bovendien dat er heel veel gezonde voedingsmiddelen afvallen. Met als belangrijkste voorbeeld fruit. Fruit bevat namelijk veel koolhydraten, maar tegelijkertijd ook ontzettend waardevolle voedingsstoffen. En die kan je niet compleet vervangen met andere voedingsmiddelen, ook niet met groentes.

Hoeveel koolhydraten per dag eten?

Hoeveel koolhydraten je per dag nodig hebt, hangt af van verschillende factoren. Als je erg actief bent of veel sport, heb je meer koolhydraten nodig dan iemand die veel tijd zittend doorbrengt. Ook als je borstvoeding geeft, heeft je lichaam meer koolhydraten nodig.

50 gram koolhydraten per dag is het absolute minimum. Wil je je koolhydraatinname beperken omdat je wilt afvallen? Dan kan je onderstaande hoeveelheden als uitgangspunt gebruiken:

  • Snel afvallen: 50 tot 70 gram koolhydraten per dag
  • Normaal afvallen: 70 tot 100 gram koolhydraten per dag
  • Langzaam afvallen: 100 tot 150 gram koolhydraten per dag

Welke koolhydraten je wel en niet wilt eten

Het is zeker niet alleen van belang hoeveel koolhydraten je eet. Welke koolhydraten je eet, is minstens net zo belangrijk. We verdelen koolhydraten namelijk in twee verschillende soorten:

  1. Simpele koolhydraten, ook wel snelle koolhydraten genoemd.
  2. Complexe koolhydraten, ook wel langzame koolhydraten genoemd.

Simpele koolhydraten

Simpele koolhydraten kan je beter zoveel mogelijk vermijden. Suiker valt bijvoorbeeld in deze groep. Net als witbrood, pasta, cake, koekjes en chips.

Simpele koolhydraten worden snel opgenomen, waardoor ze voor een energieboost zorgen, die meestal al snel gevolgd wordt door een energiedip. Ze verzadigen niet goed, terwijl ze je wel veel calorieën opleveren. Ze werken overgewicht daarom in de hand. Bovendien kan een dieet dat rijk is aan simpele koolhydraten je risico op insulineresistentie en diabetes type 2 verhogen.

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten worden langzamer opgenomen. Daardoor komt de energie uit deze koolhydraten geleidelijk vrij. Dat wil je hebben, want dit zorgt voor een stabiel energieniveau. Dit type koolhydraten verzadigt ook veel beter en past goed in een afslankdieet.

Complexe koolhydraten vind je in:

  • Groentes
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Zaden
  • Volkoren granen
  • Quinoa

Puur en onbewerkt eten

Misschien valt je iets op aan de lijstjes met snelle en langzame koolhydraten. Het eten dat veel simpele koolhydraten bevat, zijn allemaal bewerkte producten.

Het eten dat rijk is aan complexe koolhydraten, bestaat juist uit onbewerkte voedingsmiddelen, die maar één ingrediënt bevatten.

Over het algemeen is dit een goede richtlijn als je gezonder wilt eten: eet zoveel mogelijk pure en onbewerkte voedingsmiddelen.

Om te onthouden

Minderen met koolhydraten kan je helpen om af te slanken en om je lichaam gezond te houden. Koolhydraten helemaal schrappen is echter geen goed idee. Je lichaam heeft simpelweg een bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig om goed te blijven functioneren. 50 gram per dag is het absolute minimum. Je kan het beste voor complexe koolhydraten kiezen.

Bronnen: Volek J, Sharman M, Gómez A, Judelson D, Rubin M, Watson G, Sokmen B, Silvestre R, French D, Kraemer W, Nutr Metab (Lond), 2004. Westman EC, Yancy WS Jr, Mavropoulos JC, Marquart M, McDuffie JR, Nutr Metab (Lond), 2008.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruikt door gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.