Voor de meeste vrouwen is de menstruatie niet iets om naar uit te zien. Zeker niet als je endometriose hebt. Maar er is hoop. In dit artikel lees je wat endometriose is en wat je zelf kunt doen om je klachten te verminderen met het endometriosedieet.

Endometriose is weefsel dat lijkt op baarmoederslijmvlies, maar het weefsel zit op de verkeerde plek namelijk buiten de baarmoeder. Meestal zit het in de buurt van de baarmoeder, zoals bij de baarmoedermond, de eileiders en eierstokken, de blaas en bij de darmen. Bij een enkele vrouw is de endometriose zover uitgebreid dat het zelfs bij de navel, het middenrif of de longen zit. En dit weefsel veroorzaakt klachten.

Welke klachten kun je dan hebben?

De meest gehoorde klachten zijn heftige menstruatiepijn, ovulatiepijn en veel bloedverlies. Ook pijn bij de stoelgang of bij het plassen als je ongesteld bent, zijn typische endometrioseklachten.

Wat is de oorzaak van endometriose?

Volgens de Chinese geneeswijze is de oorzaak van endometriose dat je onvoldoende energie en doorstroming van bloed in het bekken hebt. Het kan zijn dat je daar al aanleg voor had, maar het kan ook komen omdat je niet de juiste voeding binnenkrijgt.

Waarom is voeding zo belangrijk als je endometriose hebt?

Voeding is een belangrijke bron van energie. Je lichaam krijgt te weinig energie als je langere tijd voedsel eet met te weinig voedingsstoffen erin. Dan ontstaan er tekorten, ook in je bekken. Daardoor kunnen je klachten verergeren.Er is dan niet genoeg energie en doorbloeding in je bekken. Met de juiste voeding kun je hierin verandering brengen.

Wat houdt het endometriosedieet in?

Het endometriosedieet is gebaseerd op drie pijlers en combineert het beste uit de Chinese- en westerse voedingsleer. Dit dieet wordt aanbevolen door de Endometriosestichting en diverse gynaecologen.

Pijler 1: Eet voeding die jouw lichaam versterkt zodat er voldoende energie en doorstroming van bloed in het bekken komt.

Je kunt alle soorten groente en fruit en peulvruchten blijven eten. Kleine hoeveelheden vlees, vis en ei maken het dieet compleet. Met dit dieet eet je gevarieerd en vooral ook smakelijk. Ook mag je alle soorten granen eten met uitzondering van tarwe. Brood in de vorm van speltbrood is prima. Doordat je wel speltbrood mag, is het dieet voor de meeste vrouwen goed vol te houden. Waarom je tarwe beter kunt vermijden lees je bij de derde pijler.

Pijler 2: Verminder je endometrioseklachten door slim gebruik te maken van het ritme van je cyclus.

Je menstruatiecyclus bestaat uit vier fases. En elk van die fases vraagt om een eigen aanpak qua voeding. Want je klachten variëren immers ook per fase. Zo gebruik je je voeding als medicijn.Als je geen cyclus meer hebt omdat je hormoonmedicatie gebruikt, sla je deze stap over en ga je naar pijler 3.
Hierbij geven we je alvast 8 tips voor klachten tijdens de menstruatiefase.

8 Voedingstips voor tijdens de menstruatie als je endometriose hebt

  1. Vermijd zwaar verteerbaar, gefrituurd voedsel om menstruatiepijn te voorkomen.
  2. Laat koud voedsel (zoals yoghurt) en koude dranken (zoals smoothies) achterwege; je lijf heeft warmte nodig tijdens de menstruatie.
  3. Kies voor een warm ontbijt zoals havermoutpap zonder zuivel, met verwarmende kruiden als kaneel en kardemom.
  4.  Kies voor licht verteerbare maaltijden om menstruatiepijn als gevolg van endometriose te voorkomen zoals (maaltijd)soepen, gekookte rijst met gestoomde groente en een klein beetje gestoofde vis of vlees of probeer eens dit bietjesrecept. Bietjes zorgen voor minder menstruatiepijn en zijn goed als je veel bloed verliest.
  5. Verwerk wat gember en kurkuma in je maaltijden. Deze kruiden staan erom bekend dat ze menstruatiepijn kunnen verminderen.
  6. Je spijsvertering werkt het best tot pakweg 14.00 uur. Maak gebruik van die wetenschap en neem de zwaarste maaltijd van de dag rond lunchtijd. Menstrueren kost al genoeg energie.
  7. Lunchen op het werk? Laat salade en brood staan en neem in plaats daarvan een thermosfles maaltijdsoep mee van huis.
  8. Zin in zoet? Vermijd suiker(producten). Kies liever voor gedroogd fruit, zoals pruimen en abrikozen of dadels. Zo krijg je meteen de goede bouwstoffen binnen die nodig zijn om het bloedverlies tijdens de menstruatie te compenseren.

Pijler 3: Vermijd voeding die endometriose(klachten) verergeren.

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je beter kunnen vermijden. Je las al dat tarwe buiten het endometriose dieet valt. Tarwe bevat van alle graansoorten de meeste gluten. Gluten zijn eiwitten die ontstekingsreacties kunnen geven in het darmslijmvlies. Als je endometriose hebt bij of in de darmen ben je daar extra gevoelig voor. Vooral rondom de menstruatie krijg je dan vaak meer moeite of pijn bij je stoelgang.

Gelukkig hoef je niet alle gluten te laten staan. Alle andere granen zoals spelt in speltbrood mag je wel blijven eten. Zo houd je het dieet ook vol. En voor de snack momenten vind je hier een heerlijk recept voor amandelkoekjes.

Dit artikel is geschreven door: Stephanie van Hulst .Auteur van het boek Endometriose en menstruatieklachten te lijf!’.

Gastredacteur

Dit account wordt gebruiktdoor gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)