Mijn naam is Lianne en ik ben 25 jaar. Sinds 2014 ben ik afgestudeerd als diëtist en ben ik langzaamaan begonnen met mijn eigen food/lifestyleblog FoodDo. Hier deel ik regelmatig mijn kennis, tips en recepten, maar daag er ook mijn volgers uit om mee te doen met diverse uitdagingen. Ik ben een echte levensgenieter. Goed en lekker eten delen met vrienden en familie, uitgebreid koken, op stap met vrienden, genieten van de stilte in de natuur tijdens bootcampsessies of juist het tegenovergestelde; de drukte en de sfeer bij een hardloopevenement, goede muziek luisteren met flink volume en het crossen in mijn Ford Ka. De vrijheid om te gaan en staan waar ik wil.

Meet the macros
Macronutriënten is een overkoepelende term voor koolhydraten, vetten en eiwitten. Deze drie termen zijn jullie allen denk ik wel bekend. Enerzijds komen ze goed in het nieuws, anderzijds minder goed. Alle drie zijn even belangrijk en onmisbaar voor ons lichaam. Waarom dit zo is probeer ik jullie kort uit te leggen.

Koolhydraten
De macro die snel energie kan leveren op het juiste moment en is dé bron van vezels. Het is de belangrijkste brandstof voor ons lichaam om voort te bewegen en zorgt tevens voor de juiste energie om o.a. adem te halen of ons hart te laten kloppen in ruststand.
Je kunt het lichaam zien als een auto die brandstof nodig heeft, alleen gebruiken wij koolhydraten als brandstof. Anderzijds is dit ook de macro die we niet te veel binnen moeten krijgen en dan met name de ‘monosachariden’ – anders gezegd – de snelle suikers. Veel van deze suikers vind je in bijvoorbeeld snoep en suikerhoudende dranken, maar ook in fruit. Een snelle suiker zorgt voor enorme suikerpieken in ons lichaam. Het lichaam reageert daarop door het hormoon insuline aan te maken. Insuline zorgt ervoor dat je de hoge hoeveelheid suiker, die je niet in één keer kunt verbruiken, op kunt slaan in jouw lichaam.  Koolhydraten die niet direct kunnen worden verbuikt, worden als glycogeen opgeslagen in ons lichaam. Een glycogeen voorraad kan niet oneindig worden aangevuld. Een teveel aan suiker zal dan worden omgezet tot vetcellen. Zoals hierboven aangegeven bevat fruit ook ‘snelle suikers’, maar in tegenstelling tot snoep en dergelijke bevat fruit ook vezels en vitaminen.

Vetten
De macro die veel functies in ons lichaam heeft, en dus eveneens onmisbaar is, zijn vetten. Daarnaast staat deze macro ook bekend als zijnde oorzaak voor overgewicht. Dit is niet verkeerd gedacht, echter spelen koolhydraten en eiwitten hierbij ook een grote rol. Aandoeningen zoals een te hoog cholesterolgehalte valt vaak wel te wijten aan een teveel aan de ‘verkeerde’ vetten.
De onverzadigde vetten zijn de vetten die belangrijk zijn voor ons lichaam. Deze vetsoort kun je onderverdelen in enkelvoudige vetzuren en meervoudige vetzuren. Dit heeft te maken met de chemische structuur van deze macro. Hier zal ik jullie niet verder mee lastig vallen.
Onverzadigde vetzuren vindt je in o.a. noten, plantaardige oliën, vis en avocado’s.

Vetten zijn onmisbaar voor ons lichaam, omdat dit net als koolhydraten een belangrijke bron van energie zijn. Echter wordt dit niet als eerste gebruikt als brandstof. Vetten zijn makkelijk op te slaan in ons lichaam en hebben de functie de organen te beschermen. Daarnaast vormen zij een isolatielaagje tegen de kou. Onze lichaamscellen hebben vetten nodig als bouwstenen van de celwanden en beschermen de cel tegen ongewenste indringers.
Verzadigde vetten zijn onder andere te vinden in veel dierlijke producten. Het is niet per se de echte boosdoener, maar let wel op dat je niet te vaak ongezonde producten eet zoals chips, chocola en koek. Hier zitten veel verzadigde vetten in verborgen. In volvette zuivelproducten zitten ook verzadigde vetten, maar zolang je dit met mate consumeert is er niks aan de hand.
Transvetten zijn vetten die ontstaan door het verhardingsproces van vloeibare vetten naar vaste vetten. Dit wordt in de voedselindustrie gedaan om de houdbaarheidsdatum te verbeteren.
Verzadigde vetten en transvetten kunnen het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk verhogen. Daarnaast kan het cholesterolgehalte verhoogd worden door de ‘verkeerde vetten’.

Eiwitten
De macro die onmisbaar is voor onze spierontwikkeling en nog tal van andere functies in het lichaam zijn eiwitten. Dit is ook de macro die vaak in grotere hoeveelheden wordt gegeten dan daadwerkelijk essentieel is voor jouw lichaam. Dit heeft de nodige gevolgen.
Eiwitten zijn net als vetten belangrijke bouwstenen voor ons lichaam. Zowel voor onze spiercellen als voor onze gewone lichaamscellen.  Daarnaast zijn hormonen en enzymen ook opgebouwd uit eiwitten. Hormonen regelen het een en ander in ons lichaam. De hormonen insuline en glucagon zorgen bijvoorbeeld voor het in stand houden van een gezonde bloedsuikerspiegel. Enzymen hebben onder andere een belangrijke functie in de vertering van ons voedsel. Bijvoorbeeld bij de omzetting van glucose naar glycogeen. Gezonde bronnen van eiwitten zijn onder andere zuivel, kipfilet, noten en peulvruchten.
Iets meer eiwitten eten kan zeker meer spierontwikkeling tot gevolg hebben, mits je hier ook voldoende bij sport en alleen als je niet overdreven veel eiwitten tot je neemt. Te veel eiwitten zullen niet worden gebruikt voor spieropbouw, maar zullen eerst worden omgezet in bruikbare brandstof om te kunnen voortbewegen. Wat niet gebruikt kan worden zal uiteindelijk worden opgeslagen als brandstof in onze cellen in de vorm van vetten of glycogeen (koolhydraat voorraad).

Elke macronutriënt is even belangrijk, je moet ze alleen even beter leren kennen. Koolhydraten zijn als het ware het snelste bereikbaar om onze auto rijdende te houden. Vetten zijn erg belangrijk voor de bescherming en opbouw van onze cellen. Eiwitten zorgen ervoor dat onze spieren worden opgebouwd, dat wij ons vitaal blijven voelen en dat diverse regelprocessen in ons lichaam door kunnen gaan.

Heb je een vraag voor Lianne? Stel deze dan hieronder in een reactie. 

Volg Lianne via Facebook | Instagram en haar blog

Gastredacteur

Dit account wordt gebruiktdoor gastredacteurs. Deze mensen schrijven met veel plezier over een gezonde(re) en groene(re) levensstijl.

Latest posts by Gastredacteur (see all)