Ik ben weer op het punt beland waarop de lente van mij niet snel genoeg aan de bel kan komen trekken. Sneeuw, kou, wind, regen, veel binnen zitten, grijze lucht… Nee, niks voor mij. Ons universum, onze planeet en ook ons eigen leven krijgen vorm door steeds maar verschillende cyclussen te doorlopen. De periodes dat het wat minder gaat horen er nou eenmaal bij. Gelukkig is er yoga om te helpen accepteren dat het soms even wat minder gaat!

Hier een serie houdingen tegen die dip. Luister naar je eigen lichaam, forceer niets en kijk uit met blessures die je hebt.

In bovenstaande foto zie je mij in de kameelhouding.

Ga knielend op je yogamat zitten, de bovenzijden van beide voeten liggen plat op de grond en de tenen wijzen naar achteren. Je knieën druk je stevig in de grond. Breng de heupen naar voren, licht je staartbeentje iets op en breng de borstkas omhoog. Adem in en leun naar achteren. Voor beginners: zet je handen op je onderrug en buig met beleid achterover. Durf je al meer aan? Breng de armen achter het lichaam en laat ze naar de hielen of de enkels zakken en pak deze beet. Laat je hoofd naar achteren hangen en blijf enkele in- en uitademingen in deze houding. Om uit deze houding te komen, breng je je handen naar je heupen en kom je eerst met je bovenlichaam omhoog en dan pas met je hoofd. Dit op een inademing. Ben je heel flexibel? Dan kun je doorzakken naar de brug vanuit de kameelhouding.

De kameelhouding is een echte hartopener en neemt angstgevoelens weg. Het symboliseert standvastigheid en gericht zijn op de toekomst, hetgeen je precies nodig hebt wanneer je even in een dip zit!

yoga

Hier zie je mij in de wielhouding.

Ga op je rug op de vloer liggen met de knieën gebogen en de voeten op heupbreedte op de vloer, je tenen wijzen naar voren. Plaats je handen aan weerszijden van je hoofd op de grond met de vingers naar je schouders toe. Vervolgens breng je eerst je gewicht naar je benen, en til je vervolgens je bekken op de lucht in!

Zoals je ziet beheers ik deze houding nog lang niet perfect, ik til mijn tenen op en heb weinig kracht in mijn armen. Mijn gewicht hangt nog ver naar mijn benen toe. Maar op een dag kom ik er zeker! Dat is het leuke van yoga, het blijft een uitdaging. De houding bouwt vertrouwen op, neemt depressieve en bezorgde gevoelens weg en… versterkt je armen en je benen, je polsen en je buik, schouders en borst.

dancer

Hier zie je mij in de danserhouding.

Ga op je mat staan en sta evenwichtig op één been. Breng je andere been naar achteren met je hak tegen je bil aan en pak deze met beide handen vast. Sta je in balans en wil je een stapje verder, pak dan met je hand je voet vast en druk die stevig in je hand terwijl je naar voren buigt en met je losse arm balans houdt. Til je been zo ver mogelijk op. Wissel van been.

Wie wordt er nou niet vrolijk van dansen? Deze houding vermindert stress, zorgt voor een betere concentratie en een kalme geest. Balanshoudingen vereisen een grote focus.

0-neu-d1-3f31a76f34ddadad5f50f3486fa5862b

Hier zie je mij in de opwaartse hondhouding.

Kom in deze houding vanuit de neerwaartse hond, je laat je handen en voeten staan en rolt over je tenen heen en kijkt naar boven. Houd je schouders laag en open de borst.

De houding verbetert je emotionele welbevinden en geeft je weer wat vitale kracht om jouw motortje op te laten draaien. Het verhoogt het zelfvertrouwen en geeft moed om het leven te omhelzen. Treed je angsten tegemoet!

Mermaid

Hier zie je mij in de zeemeerminhouding.

Begin weer in de neerwaartse hond, leg een been gevouwen voor je op de grond in de duifhouding. Vind balans terwijl je je achterste been omhoog vouwt en je voet in de vouw van je elleboog legt. Probeer je heupen recht te krijgen. Nog een stapje verder? Probeer je handen achter je hoofd vast te pakken. Moeilijk!

Ook weer een balanshouding die veel focus vereist. Het is een hartopener die veel emotionele spanning los kan laten.

0-neu-d3-33e6d47a0ef7c9ca4ea0202f362426e1

Hier zie je mij in de boomhouding.

Zoek evenwicht op één been en zet de voet van je andere been in je lies. Je kunt je handen voor je borst brengen, of boven je hoofd. Focus je op één punt om je balans te houden, blijf goed ademhalen. Wissel van been.

Hoge bomen vangen veel wind. Deze houding helpt je om te wortelen in de aarde en flexibel te zijn met alle tegenstand.

Kun je je balans goed houden? Dan kun je ook leuke variaties gaan doen. Sla je handen achter je rug samen en trek je schouderkoppen samen, til je armen omhoog terwijl je met je torso voorover buigt. Kun jij blijven staan?

12790892_10156495498155648_5470774777931170047_n

Kom jij aanstaande zondag ook naar de workshop van Suzanne en mij? We hebben nog een paar plekjes vrij, wees er snel bij! Ik zal daar wat fijne aandachtsoefeningen met je doen, en Suzanne zorgt voor lekkere hapjes!

Volg Debby op Facebook | Twitter | Instagram |

Social

Debby

Blogt maandelijks over yoga en alles wat daarbij komt kijken. Blogger op BohemianDreams.nl, de wereld is haar knapzak | Hispaniste afgestudeerd in Interculturele Communicatie | yoga | meditatie | taal | reizen | leven vanuit je hart | kunst | yogadocente
Social