Hoi lieve mensen! Het is alweer een poos geleden, maar na een nogal heftige periode begin ik langzaamaan weer een beetje te landen bij mezelf. Alsof die zwangerschapshormonen niet genoeg waren, kwam er onder andere plots een vroeggeboorte op mijn bordje terecht. Daar pluk ik nu helaas nog steeds de vruchten van. Maar goed, tot zo ver de update. Ik wil even terug naar de zwangerschap, want daarover ga ik het in dit artikel hebben!

Hormoonwerking

Alsof die dikker wordende buik, gevoelige borsten en misselijkheid nog niet genoeg zijn om je er bewust van te worden dat er een wondertje in je buik aan het groeien is… je hormonen slaan ook nog even lekker op tilt! Nou heeft het voorgaande natuurlijk alles te maken met die hormoonwerking, maar dat terzijde. Je hormonen zorgen er lichamelijk voor dat je bekken weker wordt, ter voorbereiding van de bevalling. Hierdoor kun je bekkeninstabiliteit krijgen, daar kun je niets aan doen. In mijn ervaring heb ik me lang fit gevoeld tijdens de zwangerschap door veel aan yoga te doen, tot ik ziek werd en liever in bed ging liggen.

Je bloedvaten ontspannen, hierdoor kun je duizelig worden. Je moet een stuk meer tillen als je van bukkend naar staand gaat. Ik ging tegen het einde aan liever op mijn knieën zitten, en dan mezelf ergens aan optrekken als ik weer moest gaan staan. En in alle gemak… anders werd ik duizelig. Een beetje lief zijn voor jezelf is dus niet overdreven bij een zwangerschap. Luister goed naar je lichaam (en dus dat van je kindje!), die vertelt je precies wat je kunt en wat je niet kunt.

Dat is dan weer de andere kant van de hormoonwerking. Want niet alleen lichamelijk gooit die een hoop overhoop, maar ook geestelijk. Je wortel chakra staat sterk in verbinding met de grondslag van jouw wezen (je baarmoeder/geslachtsorgaan, plek waar het leven wordt gecreëerd) en dus met je kindje, en doet een beroep op je intuïtie en emotie. Als deze in balans is, vertrouw je de zwangerschap en kun je bouwen op je lichaam. Het hart chakra voelt een nieuwe liefde voor je kindje, maar ook voor jezelf en degenen die het dichtst bij je staan. Nu het wonder van het leven zo dichtbij (dichter bij jouw bonkende hart zul je het nooit voelen!) komt, gaat de energie hier stromen.

yoga5

En ook… op het eind van de zwangerschap kreeg ik een enorme waas over me heen. Ook wel bekend als nesteldrang. Al uitte het zich bij mij niet zozeer in opruimen en spullen aanschaffen. Ik wilde gewoon echt alleen zijn, me focussen op mijn buik, rusten nu het nog kon en bewust de laatste weken dat wij nog samen één waren doorkomen.

Laat je dus niet gek maken! Jouw hormonen helpen jou precies om de juiste beslissingen te nemen op dit nieuwe spannende (aanstaande) moeder pad. Vertrouw op je instinct. Iedereen gaat je om de oren wapperen met ongevraagde adviezen en iedereen weet precies hoe het beter moet, maar jij weet wat het beste is voor jou, je lichaam en voor je eigen kindje.

Yoga met een dikke buik

yoga4

Tijdens de zwangerschap heb ik me vooral gefocust op het openen van het wortel en hart chakra door middel van yoga oefeningen die daarop gericht waren. Ik heb deze chakra’s in mijn zwangerschap centraal gesteld. Dit heeft mij veel vertrouwen in mij, mijn lichaam en mijn dochtertje gegeven. Dat mijn lichaam ons uiteindelijk zo in de steek heeft gelaten, kwam dan ook als een donderslag bij heldere hemel.

Vertrouwen en luisteren op je lichaam, betekent ook niet alles wat anderen zeggen klakkeloos aannemen. Zoals ik al zei: je krijgt straks als je kindje er is allemaal adviezen naar je toe gegooid, en daar moet je je eigen weg uit kiezen. Maar ook tijdens de zwangerschap wordt er al van alles voor jou besloten. Je moet maar rustig aan doen, want dadelijk krijg je nog een harde buik (ik heb 0 harde buiken gehad). Je moet niet op de kop gaan staan, want dadelijk word je duizelig of draait het kindje verkeerd om (ik heb tot en met 32 weken de handstand gedaan, toen werd ik wel wat duizelig en ben ik ermee gestopt). Je moet niet achterover buigen, dan trek je je kindje helemaal strak (je merkt vanzelf tot hoever je kunt gaan hoor)!

12912843_955944631167398_1725238702_n

Achteroverbuigen vond ik juist heerlijk met de hele dag dat zware gewicht aan de voorkant meedragen. Achteroverbuigingen zijn heel vaak ook hartopeners. Neem deze zwangerschapsperiode de tijd om jezelf te leren kennen en vertrouwen. En mocht je onverhoopt bekkeninstabiliteit krijgen, dan moet je wel echt je rust pakken en kun je je yoga oefeningen op andere gebieden dan je bekken focussen.

yoga3

Let op: je bekken is weker tijdens de zwangerschap! Hierdoor kun je verder in houdingen komen. Doe dit wel met beleid, en ga er ook weer rustig uit. In de halve duif houding, zoals hier boven, open je je bekken. Zorg dat je voorste onderbeen gelijk is met de top van de mat (hoek van 90 graden) en dat je heupen op gelijke hoogte blijven.

Hieronder volgen nog meer houdingen waarmee je je bekken kunt openen:

13113834_1689655654617560_733917039_n

Malasana: zak in spreidstand naar beneden en houd beide voeten op de grond. Mocht dat moeilijk zijn, leg dan iets onder de hakken van je voeten neer. Blijf zo’n 5 ademhalingen in deze houding zitten. Wist je dat in veel culturen dit de baarhouding is voor vrouwen? De houding heeft dan ook een aardende werking en laat energie naar beneden stromen in je lichaam.

12976304_270651129942460_11135570_n

De spagaat. Leuk experiment. Ik kon zomaar ineens in de spagaat! Nu kom ik niet meer zo ver, mijn bekken is niet meer zo flexibel als toen ik zwanger was. Je kunt hier op twee manieren in komen. Ga vanuit de krijger houding met je voorste been naar voren, of met je achterste been naar achter. Kijk hoe ver je komt, maar laat je handen pas los wanneer je daar vertrouwen in hebt en je ver genoeg erin kunt zakken!

Enfin, de moraal van dit verhaal: jouw lichaam weet precies wat het te doen staat, luister er goed naar en vertrouw erop. Niet alle goed bedoelde adviezen gelden voor jou. Je kunt meer dan je denkt! Hele fijne zwangerschap gewenst.

Volg Debby op Facebook | Twitter | Instagram |

Social

Debby

Blogt maandelijks over yoga en alles wat daarbij komt kijken. Blogger op BohemianDreams.nl, de wereld is haar knapzak | Hispaniste afgestudeerd in Interculturele Communicatie | yoga | meditatie | taal | reizen | leven vanuit je hart | kunst | yogadocente
Social