De herfst is inmiddels in volle gang en dat is te merken. Het lijkt wel alsof er een confetti kanon aan gekleurde blaadjes is ontploft en de grijze wolken weten steeds beter hoe ze het contrast moeten laten zien. Terwijl de wind de blaadjes alle kanten op laat dansen, is het aan ons om stevig te blijven staan in het midden van het stormachtige feest waarop we alle kanten op worden geduwd.

Maar ja, hóe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze onstuimige periode bij jezelf kunt blijven en niet door allerlei externe factoren de richtingen op wordt geduwd waar je eigenlijk helemaal niet heen wil. Hoe blijf je bij jezelf?

Voor iedereen werkt dat natuurlijk net even anders, de een heeft baat bij het lezen van een boek, de ander bij een stevige work-out. Als je van jezelf weet wat jou kan helpen om jezelf even af te sluiten van alles om je heen en aan te komen bij jezelf dan is dat alleen maar ontzettend fijn. Weet je dat op dit moment even niet zo goed of zou je je self-help pakket uit willen breiden? Stop dan vooral niet met lezen.

  1. Voetenbad

Ik kan de frons op je voorhoofd bijna zien. Geen zorgen, je mag hem weer weghalen. Want nee, voeten zijn niet vies en een duur voetenbad kopen is ook niet nodig.

Deze tip kreeg ik ooit tijdens een coaching sessie mee en telkens als ik de behoefte voel om helemaal te ontspannen, op te warmen en met alle aandacht in mijn lijf te zakken, doe ik dit: ik vul een teil (of soms het bad, al doe ik dat liever niet want dat is zo zonde van het water) met behoorlijk warm water en voeg daar een flinke scheut zeezout en drie muntjes van vijf cent aan toe. Dat klinkt misschien wat gek, maar dit versterkt het aardende effect en onttrekt spanning aan je lijf. Wat je vervolgens doet is niet zoveel. Je ademt, je voelt hoe je zit en hoe het warme water je poezelige voetjes omarmt. Na een minuut of 10 (of meer) droog je je voeten af en kun je ze eventueel nog masseren met bijvoorbeeld kokosolie. Stop je voeten daarna in lekkere fluffy sokken en je voelt je helemaal relaxt in je eigen lichaam.

  1. Childspose met een twist

Dat Childspose een van de meest bekende yogahoudingen is, is niet vreemd. In deze houding sluit je je letterlijk even af van alles om je heen en keer je naar binnen. Echter, wanneer je een aantal variaties aan je Childspose toevoegt, stimuleer je ook nog eens je Long- en Dikke darm meridiaan. Meridianen zijn energiekanalen in je lichaam en deze twee meridianen zijn verbonden aan de herfst. De Long meridiaan loopt aan de binnenkant van je armen en de Dikke darm meridiaan aan de buitenkant (als je het leuk vindt, google it! Dan heb je misschien een beter beeld erbij).

Je kunt de meridianen stimuleren door beide armen naar de linkerkant brengen totdat je een stretch voelt in je rechterarm en/of rechterflank. Hier blijf je even (adem, voel, relax) om vervolgens door te gaan naar de andere kant. Een andere manier (je kunt ze ook combineren) is door je rechterarm onder je linkerarm door te brengen en je rechterwang op de vloer te leggen (eventueel ondersteun je je hoofd met een deken/kussen). Hier geldt hetzelfde, blijf hier net zo lang als goed voelt om vervolgens door te gaan met de andere kant.

De Long- en Dikke darm meridiaan staan ook in verbinding met de emotie verdriet. Mocht die emotie langskomen, misschien tijdens of na de houding, kijk dan of je je verdriet kunt omarmen. Zonder oordeel. Net als dat je een verdrietig kind zou troosten. Childspose remember ;)

  1. Ruimte geven aan emoties

De cliché is waar: In de herfst laten de bomen hun blaadjes los, dus is het voor ons ook een mooie tijd om los te laten wat we niet meer nodig hebben.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want loslaten, hóe doet men dat nou? Zelf ben ik daar altijd behoorlijk “slecht” in geweest, nog steeds wel. En dat komt omdat ik bij loslaten denk dat ik van iets af moet. Tijdens een workshop vertelde Tijn Touber iets wat ik eigenlijk allang wist maar de woorden niet voor had: ‘Je moet niet van iets af, je moet er juist aan’.

Precies. Loslaten kan alleen als je iets ruimte geeft om er te zijn. En dat klopt ook wel, want hoe zouden bomen blaadjes los kunnen laten als er geen ruimte was om ze te laten gaan? En wanneer je iets de ruimte geeft, laat het jou vanzelf los.

Hoe moeilijk het ook is, sta eens iets vaker stil bij hoe je je voelt. En in plaats van dan van dat gevoel af te willen, geef je het de ruimte. Ongeacht of dat nu een fijn gevoel, een minder fijn gevoel of een ontzettend naar gevoel is.

There is no need to change the feels, just feel and watch them change – Suzanne de Bruin

Ik zou zeggen, neem wat tijd voor (het uitbreiden van) je self-care pakket en weet dat er niets mis mee is om jezelf te laten dwarrelen in de storm, zolang je de weg terug naar de grond maar weer weet te vinden.

Liefs,

Suus  

Volg Suus ook  via haar website | Facebook en Instagram

Volg mij

Suus

Blogt over yoga, mindset & lifestyle. Enthousiaste yogadocent en ondernemer van SUZEN www.suzenbysuus.nl. Ik word vrolijk van inspireren, creëren, reizen en chocola. Te volgen op social media @SUZENbySUUS
Volg mij